Dous anos e medio sen parquímetros en Lugo pola madeixa da corrupción

Parquímetro precintado en Lugo Dominio Público Concello de Lugo

Nas rúas de Lugo os parquímetros seguen precintados por orde xudicial. Desde hai dous anos e medio a zona azul é historia e non hai sistema alternativo. A última sentenza ditouna o Tribunal Superior de Xustiza de Galicia, que anulou a concesión en 2011 por un defecto de forma no concurso. A alcaldesa socialista Lara Méndez, que herdou mil leas xudiciais do seu mentor e antecesor no cargo, Xosé Clemente López Orozco, mandou parar en 2015, recén chegada ao consistorio.

O goberno local analiza a remunicipalización do servizo despois de que unha sentenza xudicial anulase a concesión e de que directivos da adxudicataria fosen encarcerados por pagar subornos e amañar contratos

O escándalo sobre a concesión volveuse insoportable coas revelacións da Operación Pokemon, un dos múltiples sumarios de corrupción que desbordaron no último lustro o concello. Na primeira das redadas a finais de outubro de 2012 xa caera a cúpula do Grupo Vendex, matriz de Doal, a empresa adxudicataria da zona Ora. O Goberno presidido entón por Orozco, que acabou imputado neste caso, decidiu manter o servizo mesmo cando as cousas se puxeron máis feas.

Apareceron escoitas policiais e declaracións de testemuñas que relacionaban a ese grupo empresarial con envíos de cartos a políticos a través de empresas de transporte urxente camuflados moitas veces como prensa deportiva, "os botes de pintura" dos que falaban os implicados nas escoitas. Unha trama de subornos organizada, segundo a investigación, operaba en varias cidades galegas (o alcalde socialista de Ourense Francisco Rodríguez foi detido, igual que o popular Gerardo Conde Roa en Santiago) e a medida que o sumario foi engordando destapou irregularidades tamén en Cantabria, Asturias, Murcia e Cataluña, ata sumar decenas de imputados.

No sumario abunda o material probatorio sobre os subornos que a concesionaria da Ora, Doal e Vendex, pagaron a concelleiros socialistas de Lugo naqueles anos

O caso nacera en 2009 nun sórdido bordel das aforas de Lugo por unha lea vinculada á prostitución e a trata de persoas. Cando a xuíz de instrución Pilar de Lara picou os teléfonos dos matóns da rede, empezou a aflorar toda unha armazón de favores, subornos, e subcontratas municipais convertidas en axencias de colocación de partidos políticos. No epicentro de todo, o grupo Vendex e os seus singulares directivos: unha cuadrilla de arribistas que fixeron do suborno a políticos o seu principal negocio. Os xefes acabaron en prisión e están acusados de delitos que ocupan medio Código penal, empezando, claro, polo tráfico de influencias.

A historia comezou por un cúmulo de casualidades... que non o son tanto se un se para a analizar a rede de relacións entre as supostas elites locais, nas que se confundían empresarios, políticos e a mafia dos prostíbulos nunha cidade pequena onde todo o mundo se coñece. Un antigo cobrador da Ora de Lugo, José Manuel Reguera, que prosperou na empresa ata converterse en delegado local, era á súa vez copropietario do edificio que albergaba o Queens, un local de mala morte situado no arrabalde que organizaba festas para cargos públicos, gardas civís e propietarios dalgunhas pemes.

Tirando do fío de Reguera a xuíza chegou ao seu amigo Francisco Fernández Liñares, do PSdeG, que fixera de factótum no Goberno municipal cando era alcalde Orozco. Cando chegou a súa hora, Reguera cantou por extenso ante a instrutora do sumario, Pilar de Lara. Dez horas estivo a achegar listados de empresarios e directivos que pagaban subornos para comprar a políticos en diferentes administracións galegas a cambio de obras e contratas públicas.

Historias de amaños investíganse noutras cidades galegas, pero en Lugo os efectos colaterais deixaron a cidade sen zona azul

Os investigadores bautizaron aquela operación co nome de Pokemon pola facilidade que tiña a trama para ramificarse nas institucións e os territorios. A primeira onda de 23 detencións levou por diante á dirección de Vendex, un conglomerado de sociedades multiservizos para atrapar contratos públicos, e cuxa filial, Doal, xestionaba os parquímetros lucenses. No sumario abunda o material probatorio sobre os subornos que Doal e Vendex pagaron a concelleiros socialistas de Lugo naqueles anos. Para o arrepentido Liñares, a Fiscalía pide agora cinco anos de cárcere despois de considerar acreditado que estaba a soldo da concesionaria dos parquímetros que lle entregaba en sobres mil euros mensuais, ademais doutras prebendas. 

Historias parecidas de amaños investíganse noutras cidades galegas e arruinaron carreiras políticas de dirixentes socialistas e populares na Coruña, Santiago, Lugo e Ourense. En Lugo, os efectos colaterais do sumario deixaron á cidade sen zona azul. Atada pola herdanza recibida dos seus compañeiros de partido, o equipo de Goberno de Lara Méndez acordou precintar as máquinas da Ora durante o verán de 2015. Ían ser oito meses ata ter listo un novo prego de condicións para restituír o servizo. Dous anos e medio despois, a cousa segue igual. Os 16 empregados de Doal, os que non tiñan despacho nin figuraban no sumario, foron despedidos. Son as outras vítimas da corrupción: cando as cousas ían ben, rozaban o mileurismo; cando se torceron, todos á rúa. Durante meses demandaron sen éxito con protestas na rúa que se lles recolocase.

"O que imos facer é ampliar a limitación a 30 quilómetros por hora noutras zonas da cidade, buscar a creación de aparcamentos disuasorios e proxectar carrís bici e outras actuacións para promover camiños con outros medios de transporte", di a alcaldesa

A zona azul non funciona pero tampouco é que Lugo estea levantada en armas. Certo que a media mañá na zona dos xulgados, as sedes da Xunta ou da Deputación deixar o coche é tarefa imposible. E que os comerciantes do centro, a asociación Lugo Monumental, pediron ordenar o aparcadoiro para facilitar as compras.

A alcaldesa, Lara Méndez, admite que os prazos complicáronse e culpa á oposición de negarse a aceptar un contrato ponte para manter a Ora durante o tempo que se tardase en abrir un novo concurso, pero hoxe prefire ver o vaso medio cheo e tentar que a solución derive nun novo modelo de mobilidade: "O que imos facer é ampliar a limitación a 30 quilómetros por hora noutras zonas da cidade, buscar a creación de aparcamentos disuasorios e proxectar carrís bici e outras actuacións para promover camiños con outros medios de transporte". Non concreta máis porque o Goberno quere ver como callan estas medidas antes de decidir que sistema de regulación de estacionamento é máis idóneo. "Pode ser gratuíta na súa totalidade e só obriga á súa modalidade, se cadra págase despois da primeira media hora. Igual é en catro zonas moi concretas", asegura a rexedora que goberna en minoría con apoios puntuais de Lugo Novo.

As fontes consultadas dan por feito que se o plan de mobilidade se pon en marcha neste mandato, chegará practicamente en vésperas das próximas municipais. Lugo pode pasar catro anos sen zona Ora. O PP, que levaba no seu programa electoral acabar co sistema de estacionamento regulado, insiste desde a oposición con supostos caos de tráfico.

Comerciantes e veciños piden peonalizar máis rúas e restan importancia á desaparición da Ora

José María Seijas, presidente da Federación Galega de Comercio e lucense, defende que existe un problema porque nas rúas da muralla "non se pode parar". Este pequeno comerciante é partidario tamén de repensar o transporte no centro e apostar polas peonalizacións: "Hai que buscar solucións e tentar que os subterráneos teñan prazas e sexan alcanzables. E impulsar un sistema, chamémoslle zona Ora ou o que sexa. Sería estupendo que fose gratis. E haberá que peonalizar zonas, ao principio son decisións duras, pero a longo prazo favorecen".

Os veciños admiten as molestias puntuais que orixina nalgúns barrios a desaparición dos parquímetros pero quitan ferro. "Hai problemas puntuais nas zonas con máis comercio e onde están as administracións. Pero aquí en cinco minutos chegas a todas partes andando. Talvez sexa necesaria una certa regulación nunhas poucas rúas, pero a Ora estendeuse demasiado e nalgúns sitios os coches nin aparcaban. Nós estamos a tentar que o centro de Lugo se convirta en peonil e deberían buscarse aparcadoiros alternativos para que a xente use de verdade o transporte público", defende Luís Abel, secretario da Federación de Asociacións de Veciños.

Envíos de cartos de Véndex, fotografados polos investigadores © Vixilancia Aduaneira / Sumario do caso

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.