"Hai que recuperar o concepto de unidade popular fronte ao de unidade da esquerda"

Pablo Iglesias CC-BY-SA David Fernández

A súa relación co mundo da política reducíase, ata agora, a unha participación como analista en diferentes canles de televisión, o labor de presentador de dúas tertulias -La Tuerka e Fort Apache-, ao seu traballo como docente na Universidade Complutense de Madrid e, nalgunha ocasión, a súa dedicación como asesor de diferentes candidaturas políticas. Agora, porén, Pablo Iglesias quere dar un paso máis, e por iso lanza na compaña doutros compañeiros e compañeiras Podemos, ao que define como un método, non tanto un partido político, co que presentarse ás próximas eleccións ao Parlamento Europeo.

Cando lanza Podemos, preséntao como “un método participativo aberto a toda a cidadanía”. Como define Podemos agora, aínda como un método, xa como un partido político?
É unha iniciativa. Non queremos ser un partido nin converternos nun partido. É unha iniciativa de empoderamento popular que asume que as eleccións europeas poden ser unha oportunidade de empoderamento, de que a xente se ilusione e se organice en barrios, en cidades, en vilas, en centros de traballo... E como candidatura pretende ser unha metodoloxía que dea protagonismo á xente. Somos conscientes de que iso non é unha solución definitiva a todos os problemas, pero pensamos que nun momento coma este, de excepcionalidade, pode servir para cuestionar e para tratar de romper o guión, e iso para nós é moi importante na medida en que entendemos que os poderosos están moi tranquilos. Moi tranquilos polo que din as enquisas... Ao fin, parecía que o sistema de turno podíase consolidar e nós manexabamos a hipótese de que se corriamos, se creabamos unha iniciativa que puidera ilusionar inspirándonos nos éxitos dos movementos sociais, en diferentes experiencias como a da marea branca, Gamonal, na capacidade do 15M para poñer a democracia no centro do debate, pois quizais se puidese xerar algo para alterar o guión e, a partir de aí, constuír desde a base.

Podemos nace coa mirada posta nas eleccións europeas. Que pasará despois? Os círculos xorden coa intención de aspirar a unas eleccións municipais?
A chave é o empoderamento popular, nós non establecemos unha estratexia a annus vista. De feito, xa no primeiro día formulamos seguir adiante só se conseguiamos un mínimo de 50.000 avais. Nós estamos interesados en ser desbordados, en que a propia dinámica nos desborde, e en función de como opere, pois haberá que ir tomando novas decisións, que terán que ver sobre todo co que a xente pida.

Como se organizan eses círculos que están a xermolar en cidades de todo o Estado? Contáctase con eles, son indepententes?
En principio os círculos xorden cun marabilloso descontrol. A xente está a organizar os círculos de forma espontánea. Nós, a partir deste martes, facémoslles unha serie de suxestións, cousas que pensamos que deben ter os círculos, digamos unhas regras mínimas, fundamentadas na defensa dos dereitos humanos, na democracia, que non haxa comportamentos homófobos nin racistas... Pero non os imos formular nin moitísimo menos como células de encadramento.

Non teñen que responder ante ninguén.
Non, non chega ninguén de ningunha dirección a dicirlles nada.

Non hai disciplina.

"Cando dicimos que non somos un partido, crémolo, e iso ten tamén contradicións. Implica desorganización, espontaneidade, dificultades, contradicións..."

Cando dicimos que non somos un partido, crémolo, e iso ten tamén contradicións. Implica desorganización, espontaneidade, dificultades, contradicións... Pero vaia, que nin sequera propoñemos que os círculos teñan que ser necesariamente en clave territorial, poden existir círculos sectoriais, como o LGTBI que xa existe en Madrid. Encantaríanos, por exemplo, que existise un círculo de traballadores de informáticos, de xente que traballa en sindicatos, de traballadores da hostalaría... Calquera vía de auto-organización da xente parécenos positiva na medida en que compartan o espírito do que estamos formulando, asumindo tamén a interinidade e a provisionalidade de boa parte das cousas que formulamos.

Cando xorde Podemos, en moitos ámbitos se discutía se non era en realidade unha sorte de órdago a IU, unha forma de presión para forzalos a cambiar o sentido no que levaban as cousas.
Nós non establecemos un on the record e un off the record, o que dicimos, dicímolo sempre publicamente. Nós propoñemos un método, e nese método hai unha análise que parte da base de que soamente co eixo esquerda e dereita os poderosos están moi tranquilos. Cremos que fai falta construír algo e entendemos que ten que ser co eixo democracia versus dictadura. Esa é unha proposta que lanzamos ás organizacións das esquerda política, non só a IU, senón tamén aos movementos sociais. Pero respetamos as análises que fai todo o mundo e seriamos moi torpes e moi estreitos se nos xogásemos todo con algo tan simple como unha crítica específica a alguén, claro que non. Nós formulamos a cuestión do empoderamento á xente, e a xente de momento está a responder moi ben. E oxalá poidamos chegar a acordos e traballar xuntos con xente a que consideramos compañeira, pero a nosa axenda non a decide ninguén.

Fala de ir máis alá dun eixo esquerda e dereita, pero Podemos defínese de esquerdas, non si?

"A pregunta ofende porque somos nós, e creo que ningún de nós podería dicir que non é de esquerdas, porque é obvio que non é así"

A pregunta ofende porque somos nós, e creo que ningún de nós podería dicir que non é de esquerdas, porque é obvio que non é así. Agora ben, entendemos que os eixes identitarios, neste momento, non serven por si mesmos para construír unha maioría social, e ten sentido disputar o sentido común. O inimigo que se presenta como centro esquerda, ou centro dereita, está encantado de que sexa o eixo esquerda e dereita o que defina a política, porque ao fin, todo se converte nun enfrontamento parlamentario, entre Rajoy ou Rubalcaba, e deixa os demais nesa situación tan absurda de: como defino as miñas relacións co Partido Socialista? Pacto ou non pacto con el? Mentres o terreo de xogo sexa así, ganará sempre a banca. Nós o que queremos formular é que o eixo fundamental nestes momentos é democracia versus dictadura. Se logramos colocar ese eixo como o debate político fundamental no Estado, entón pensamos que podemos gañar, que a xente pode gañar. Mentres o eixo sexa o que di o Parlamento, existirá o PP, o PSOE e forzas políticas a esquerda do PSOE. E así róubannos a carteira e pasa o de sempre.

Menciona o termo sentido común. Cre, e non solo en relación a Podemos, que hai un determinado sector da esquerda que utiliza unha linguaxe que ás veces pode non resultar moi cercana? Por exemplo, cando di sentido común entendemos que se trata do termo gramsciano, o sentido común interpretado como a ideoloxía dominante, e non tanto do sentido común máis coloquial. Pode resultar esta unha linguaxe demasiado elitista?
Si, pero iso vai máis alá de nós, iso ten que ver coa comunicación política. Gramsci o que consigue descubrir é o poder político das ideoloxías, que as ideoloxías non teñen tanto que ver cun corpus teórico de diagnóstico e de linguaxe como os sentidos comúns xerais, que son o máis ideolóxico. Cando, por exemplo, a xente entende que é normal que unha muller e un home vaian da man pola rúa. Porén, si van dous homes pola rúa da man xa non é normal, e a xente non entende que iso sexa unha actitude política, senón que simplemente o ven como normal. Iso é o que actúa realmente como ideolóxico e ese é un terreo de combate político fundamental, a pelexa polo significado das cousas. Iso é o que nós tratamos de facer ao traducir unha linguaxe que nunhas regras dadas que non definimos nós, senón que as definiu o inimigo, define os espazos da esfera pública. Un exemplo é a televisión: é evidente que a nós nos encanta facer La Tuerka e Fort Apache, e iso é o que facemos, pero somos perfectamente conscientes de que a esfera pública ten que ver con formatos televisivos de éxito e de máxima audiencia, como La Sexta noche ou Las mañanas de Cuatro. Poderiamos adoptar unha postura que é como moi de esquerdas e dicir: o meu reino non é deste mundo, e non nos imos rebaixar a eses espazos nos que se simplifican as cousas, e seguiremos lendo a Althusser, a Marcuse ou a Foucault, e falamos para un público cun nivel cultural moi preciso. Podemos facer iso ou asumir que os terreos da política non os decidimos nós e que alí donde haxa poder, e o terreo da ideoloxía é un terreo de poder, hai que combater, e hai que combater ás veces con armas que non son coas que nos gustaría facelo, pero iso é como quen pelexa no seu centro de traballo. Poderiamos desexar un mundo no que non existisen fábricas, ou no que non existisen McDonald’s, ou no que non existisen teleoperadores... Pero a xente ten que traballar en fábricas, ten que traballar de teleoperadora, ten que traballar no McDonald’s, e nós non queremos renunciar a combater en todos os espazos.


Seguindo coa linguaxe. Nunha das últimas entrevistas que lle fixeron a Lorca, neste caso o ilustrador Luis Bagaría, este preguntoulle: “Non cres, Federico, que a patria non é nada, que as fronteiras están chamadas a desaparecer? Por que un español malo ten que ser máis irmán noso que un chino bo?” A iso, Lorca respondeu: “Eu son español integral, e seríame imposible vivir fóra dos meus límites xeográficos: odio ao que é español por ser español e nada máis. Eu son irmán de todos e execro ao home que se sacrifica por unha idea nacionalista abstracta polo único feito de que ama a súa patria cunha venda nos ollos. O chino bo está máis preto de min que o español malo. Canto a España e síntoa ata a médula: pero antes que estou, son home de mundo e irmán de todos. Desde logo, non creo na fronteira política”. Desde o inicio de Podemos, estades a utilizar e falar moito da patria, do patriotismo, termos que agora, dentro dun sector da esquerda, relaciónanse coa dereita máis extrema, cando xente como Lorca se consideraban a si mesmos como tal. Faise necesario recuperar unha linguaxe usurpada polo fascismo?
É verdade que neste país o enfrontamento que houbo entre democracia e fascismo na guerra civil, a vitoria dos que perderon a II Guerra Mundial en España, fixo que a idea de España fose asociada á dereita, e que a idea de patria fose asociada a dereita, malia que todos os comportamentos teñen que ver coa destrución de todo aquelo que historicamente se identificou coa patria, que é o Estado, e é o Estado como institución dalgunha maneira depositaria do poder soberano. Entón iso ten que ver co feito de que pretendamos recuperar determinados conceptos, e tratemos de identificar de novo a patria cos dereitos sociais, coa liberdade, e desidentificarla coa agresión aos cataláns, aos vascos, aos galegos. Un demócrata non pode agredir a ninguén porque este fale outra lingua ou porque sinta que é dunha nación diferente. Pensamos que isto é crucial nun momento de disputa do sentido común, non regalarlle agregadores cruciais ao adversario, por iso o facemos. Máis que nada porque o adversario está encantado. É dicir: si que a selección de fútbol gañe un partido representa unha oportunidade magnífica para que a dereita diga “imos gañando, porque este símbolo identifícase só con nós”, pois entón nós estamos perdendo, e iso non se pode consentir.

Cal é o posicionamento de Podemos respecto ás identidades nacionais en Galicia, País Vasco ou Catalunya?

"Somos favorables ao dereito a decidir, con iso non cabe dúbida algunha. Ninguén é quen de dicirlle a un galego, a un vasco ou a un catalán o que ten que ser"

Nos, tampouco é que teñamos moito control, temos visto en Catalunya círculos co nome Podem, e círculos co nome Podemos. Pensamos, entón, que a pluralidade social catalana, por exemplo, estase a expresar. Nós, a xente coa que mellor relación temos é, por razóns históricas, a das CUP, de EUiA, pero non queremos poñerlle portas ao campo. Somos favorables ao dereito a decidir, con iso non cabe dúbida algunha. Ninguén é quen de dicirlle a un galego, a un vasco ou a un catalán o que ten que ser, que lingua ten que falar ou con que nación ten que identificarse.

Ten Podemos pensado sentarse a negociar con algúns partidos políticos?
A folla de ruta, a palabra negociación non nos gusta, comezou este luns. O martes foi o día no que enviamos cartas a varias organizacións políticas e sociais. Pero non imos formular unha negociación, se por negociación entendemos elites políticas negociando postos elitistas en despachos, iso non ten que ver coa maneira na que nós queremos formular a nosa proposta. Imos formular unha proposta abertamente, unha proposta de método, que ten que ver co protagonismo popular. Se hai formacións interesadas, pois marabilloso. Se hai formacións que din: ‘Oes, mira, nós temos outros tempos, temos outras metodoloxías, a nosa militancia decidiu outro tipo de mecanismos’, pois seremos respetuosos. Pero quen pense que con nós pode falar dunha negociación entre notables a portas pechadas, non nos coñece.

Cal sería o obxectivo desas conversas, de ter lugar? Unirse para unhas eleccións, para a toma do poder?
A chave é falar de política, falar da situación que estamos vivindo nestes momentos, e se estamos dacordo na necesidade do empoderamento popular. A partir de ahí, nós facemos a nosa proposta do mecanismo que nos parece máis efectivo, sabendo que gañar unhas eleccións non implica gañar as cousas, pero pode crear un escenario no que os combates a partir de ese momento se establezan desde outros parámetros. Creo, de todos modos, que malia que á esquerda nos fascina imaxinar a todas as siglas da esquerda postas nun mismo papel, e todas as bandeiras xuntas, é fundamental recuperar o concepto de unidade popular fronte ao concepto de unidade da esquerda, porque creo que o concepto de unidade de toda a esquerda que estea a esquerda do PSOE é unha cousa moi bonita, e coa que nos identificamos, pero que deixa ao inimigo tranquilísimo, porque di: ‘Ah, bueno, terán un 15% como máximo, non hai problema’. Por iso nós o que propoñemos é: estamos nun momento de excepcionalidade, podemos falar de unidade popular, non sexamos estreitos e non bailemos o baile ao son da canción que canta o inimigo, que é a que lle convén para non perder os seus privilexios.

Como se chega máis alá dese tope que marcan moitas enquisas para a esquerda, dese 15%? Como se chega á abstención, a quen aínda non decidiron?

"Non queremos pelexar coas regras do inimigo. É inevitable asumir as regras que marcan os vencedores, pero hai momentos nos que se comezas a bailar doutra maneira"

Nós, para comezar, non poñemos límites. As urnas están abertas e as enquisas poden dicir o que queiran. Evidentemente moitos de nós somos profesionais das ciencias sociais e sabemos ler as enquisas e sabemos entender os estados de opinión, pero parécenos crucial neste momento cambiar as regras do xogo. Por iso non queremos ser un partido nin entrar na lóxica dos partidos que implica negociacións a porta pechada, actuar en función do que din as enquisas, asumir o eixo esquerda e dereita delimitado. Non queremos pelexar coas regras do inimigo. É inevitable asumir as regras que marcan os vencedores, pero hai momentos nos que se comezas a bailar doutra maneira, se comezas a correr máis á présa que os teus adversarios, entón poden cambiar as cousas. A partir de aí non asumimos límites, non saímos coa busca dun resultado concreto, pero claro, ao mellor fracasamos e nos vai moi mal, pero saímos a por todas.

Hai na esquerda un conformismo con ese tope electoral, que en todo caso supón obter máis representación que nas anteriores eleccións? É dicir, pensar que se o resultado é mellor, é moi bo só porque foi mellor que o último.
Creo que a quen faga esa análise fáltalle sentido de Estado. Pero iso non é algo que pense todo o mundo de IU. De feito, cando eu nas entrevistas digo que boa parte da xente coa que mellor me entendo é xente que milita ou ten responsabilidades directivas en IU, é precisamente porque compartimos a análise de que estamos nun momento de excepcionalidade, e nun momento así conformarte co desgaste do PSOE nun contexto de recorte de dereitos parécenos estreito. É normal que alguén que ten máis votos que nas eleccions anteriores diga: ‘Estamos a facelo moi ben’. Pero nós pensamos que toca ser audaces e ambiciosos. Iso non é garantía de vitoria, pero si sales a perder o partido, a dicir que, por exemplo, co 12% tes un enorme éxito, pois danos a impresión de que falta altura. Eu estiven en Galicia traballando nas eleccións con AGE e creo que demostrou moitas cousas. Lembro perfectamente aos que dicían que o mapa político galego estaba repartido e que en todo caso a aposta de AGE serviría só para quitarlle votos ao BNG. Pois ao final sucedeu que AGE tivo un 14% e o BNG un 10%, perdendo un pouco pero non foi a chave de todo. E atopámonos cun escenario no que dúas forzas políticas, coas que compartimos moitas cousas, se quixeran, poderían ser a oposición ao Partido Popular en Galicia. E creo que iso ten que ver non tanto con se AGE estaba máis a esquerda ou menos a esquerda do BNG, senón coa capacidade de análise de Beiras, da xente de AGE para dicir: ‘Hai un momento de exepcionalidade e isto implica outro tipo de discurso, de protagonismo da xente’. Quizais o ter estado tan preto desa experiencia me axudara a comprender que en momentos excepcionais hai formas de facer política e formas de falar coa xente que funcionan.

Está ao tanto do que sucede en Anova? Como o analiza?

"Espero que os compañeiros e compañeiras recapaciten e non maten unha das cousas máis interesantes a nivel político que se creou na Península Ibérica nos últimos anos"

Teño referencias moi lonxanas, de amigos de Galicia cos que falo habitualmente que me contan como as dinámicas da esquerda seguen a aflorar. Dáme moita pena que cousas pequenas poidan levar a perder o punto de vista do que significou iso. O que ocorreu en Galicia ía moito máis alá de EU, de Anova, moito máis alá da suma dunhas siglas, e que ao final dea a sensación de que estamos outra vez no mesmo tipo de discusións... Laméntoo moito porque eu creo que aquel era un proxecto de maioría social, que se ademais tivese máis tempo, non sabería dicir se tiña límites ou teitos. Espero que os compañeiros e compañeiras recapaciten e non maten unha das cousas máis interesantes a nivel político que se creou na Península Ibérica nos últimos anos.

Como escapar desas dinámicas da esquerda?
Algunhas delas son consustanciais ao feito de facer política, incluso ao xénero humano. Eu non sei se alguén ten a solución ou unha menciña máxica para resolver todo iso. A chave é ir afrontando as dificultades, as contradicións e tratar de resolvelo todo da mellor maneira posible. Nós optamos por correr e hai moita xente que nos fixo unha crítica moi razoable: ‘Tiñades que ter discutido isto con todo o mundo’. Pois seguramente si, pero os que levamos discutindo desde hai máis de 20 anos, militando en política, sabemos que, como dicían os Hechos contra el decoro, a forma de censura inevitable moitas veces é o propio consenso, a necesidade de consenso. Unha asamblea pode ser o espazo máis democrático, pero tamén o espazo máis autoritario cando impide unha das cuestións que en política é crucial, que é poder dicir algo. Pero bueno, iso é consubstancial á participación, á democracia. Non hai receitas, hai virtude política da xente que está a traballar.

E que di Podemos as voces críticas que lle achaca un novo fraccionamento da esquerda?
Nós fixemos un chamamento ao encontro en torno ao método, un método no que non poñemps ningunha esixencia específica. Eu dixen no seu momento que se alguén ten máis apoios que eu, retírome. Ao mesmo tempo, as eleccións europeas teñen circunscripción estatal, e nós dixemos que se non imos unidos con outras candidaturas, ás que podemos considerar compañeiras, celebraremos os votos que teñan coa mesma intensidade que os nosos. E esa fragmentación que moitas veces pode ser perigosa cando opera a mestura entre circunscripción provincial e fórmula d’Hondt, pois neste caso non opera nos mesmos termos. En calquera caso, nun contexto como este toca ser audaces, e cando alguén di: ‘Non, non, non, non fagas absolutamente nada, que para representar as cousas xa estou eu’, pois só lle pedimos que nos respete, que nos queremos facer política respetando a todo o mundo.

Presentación de Podemos CC-BY-SA Podemos

Despece

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.