O PP acantóase no "non" á investigación política de Angrois no cuarto aniversario do accidente

Vítimas de Angrois piden unha investigación política do accidente nas inmediacións do Congreso en decembro de 2013 Dominio Público Plataforma Víctimas Alvia 04155

O 27 de xullo de 2013, tres días despois de que o descarrilamento dun tren Alvia no barrio compostelán de Angrois provocase a morte de 80 persoas e feridas a outras 144, o presidente da Xunta negaba en rolda de prensa cos ministros de Fomento e Interior, Ana Pastor e Jorge Fernández Díaz, que o sucedido fose un accidente da "alta velocidade española". O tren e a liña que foran presentadas como tal deixaban politicamente de selo e quen o insinuase estaría a favorecer "intereses dalgúns países" que naquela altura competían con compañías de España por contratos ferroviarios no ámbito internacional.

Tres días despois AGE e BNG formulaban a primeira reclamación formal dunha comisión de investigación política sobre o acontecido. Cumpría "esclarecer as causas técnicas, humanas e políticas" do accidente, dicían sobre unha reclamación que permaneceu só no ámbito partidario apenas uns poucos meses. Dende ese outono as vítimas pasaron a encabezar unha reclamación que a recente mudanza de criterio do PSOE semella estar a piques de facer realidade no Congreso dos Deputados, deixando o PP máis acantoado ca nunca no "non" a investigar tanto en Galicia como en Madrid.

Ata agora o bloqueo dos conservadores á investigación política sempre estivera acompañado por reticencias semellantes do PSOE, manifestadas as máis das veces cun voto de abstención e, cando o xogo de maiorías podería propiciar a aprobación, directamente na negativa. A postura foi de práctica inmobilidade tanto nas xornadas posteriores ao accidente, cando transcendeu que na liña e no tren fora desconectado o sistema de freado automático ERTMS, como durante os meses seguintes malia a revelacións como o aviso non atendido do xefe de maquinistas de Ourense a Renfe sobre a perigosidade da curva 20 meses antes do accidente.

As vítimas encabezan dende 2013 a petición de investigación política, que semella estar a piques de tornar en realidade tras o cambio de criterio do PSOE

O inmobilismo continuou sen apenas matices nos dous grandes partidos estatais ata o pasado 2016, cando a reapertura da instrución xudicial que pechara co maquinista como único imputado -previamente foran excluídos do proceso todos os cargos estatais antes implicados- e o duro informe da Axencia Ferroviaria Europea que certificou a ausencia de independencia na investigación oficial do sinistro os obrigou a mudar aos poucos o seu discurso. Pasaron, fundamentalmente, a estar a prol de novas pescudas técnicas pero seguiron no "non" á investigación política, que tiña como pano de fondo o temor a que esa comisión acabase salpicando a cadanseus ministros de Fomento: José Blanco, en cuxo mandato se encargaron os trens e abriu a liña, e Ana Pastor, titular do Ministerio cando Renfe puxo en servizo os trens Alvia híbridos como o sinistrado, Adif autorizou que circulasen co freado automático desactivado e no momento do accidente.

Unha petición das vítimas

Feijóo mantén que abrir a investigación política "só prexudica as vítimas" aínda que son elas as que a reclaman

Esta foi a dinámica na que se desenvolveron as votacións que, tanto no Parlamento de Galicia como no Congreso, derivaron en vetos á investigación. No caso do Parlamento o PP sustentou os sucesivos bloqueos -o último, o pasado febreiro, de novo con abstención socialista- nunha suposta falta de competencias que contradí o Regulamento parlamentario. No Congreso os populares foron alén e deron en descualificar a solicitude como "miserable" e "absurda" cando a formulou En Marea e o PSOE se abriu a debatela, aínda que finalmente a rexeitou. En ambas Cámaras coincidiron en reiterar un argumento: abrir unha investigación parlamentaria do accidente responde a unha petición só dos partidos da esquerda, que tentan "politizar", en verbas de Feijóo. Foi tamén o presidente da Xunta quen nos últimos días afondou de novo nesa tese: ante a máis que probable aprobación da comisión pola mudanza do PSOE considerou que esa aprobación suporía "mesturar unha investigación que realiza a Xustiza cunha investigación política" e iso "só prexudica as vítimas".

A plataforma sinala a lembranza de seren "recibidas con antidisturbios" no Gaiás como a mellor "resposta" á negativa do PP a apoiar a comisión

Estes comentarios do presidente volveron sementar a indignación na Plataforma Víctimas Alvia 04155, o colectivo máis activo de persoas afectadas polo accidente. Séntense indignadas, sinalan a Praza.gal, por que dirixentes como Feijóo presenten como unha "manipulación política" o que non é máis que unha translación ao ámbito parlamentario das súas propias reivindicacións. Ao seu xuízo, "o que si foi un uso político das vítimas" foi a decisión tomada pola Xunta xusto un ano despois do accidente, cando contra o criterio das vítimas trasladou ao 24 de xullo o acto de entrega das Medallas de Galicia, que o Goberno concedera ás persoas afectadas polo accidente, aos equipos de emerxencias que as socorreran e á veciñanza de Angrois. Ás portas daquel evento, celebrado na Cidade da Cultura, quedaran membros da devandita plataforma que, lembran, foron "recibidos con antidisturbios" que lles impediron o acceso. Lembrar ese momento, afirman, é para eles a mellor "resposta" que poden ofrecer á sistemática negativa do PP a apoiar a comisión de investigación.

Fragmento do documental Frankenstein 04155, facilitado pola Plataforma Víctimas Alvia 04155 e dirixido por Aitor Rei

O vindeiro 24 de xullo, catro anos despois do descarrilamento, as vítimas regresarán novamente a Santiago e farano desta volta cunha manifestación dende a estación de tren da capital galega ata a praza do Obradoiro. O obxectivo, como nos anteriores aniversarios, é lembrar as persoas falecidas pero tamén "reivindicar a creación dunha comisión de investigación parlamentaria e outra técnica". A Plataforma Víctimas Alvia 04155 dirixiu convites a unirse a mobilización a diversos grupos políticos. Entre eles, ao PP de Santiago na persoa do seu voceiro, Agustín Hernández, conselleiro de Infraestruturas no momento do accidente, que o pasado xuño lembraba a preguntas da prensa que el mesmo tivo a "desgraza de ser testemuña" das consecuencias do accidente e, respondendo aos receos de Feijóo sobre a investigación política, apuntaba que en decisións coma esta os dirixentes políticos deben demostrar que tamén teñen "corazón".

Convite das vítimas á manifestación remitido pola Plataforma Víctimas Alvia 04155 a Agustín Hernández

Ao ser cuestionado en días pasados sobre se atenderá ese convite o que fora alcalde da capital galega entre 2014 e 2015 asegurou non ter nada que "engadir" ás súas consideracións sobre o accidente, pero avanzou que non prevé atender a petición da plataforma. "Comigo ninguén vai contar para facer uso político dun drama como o de Angrois, ninguén", afirmou. A Plataforma Víctimas Alvia 04155 confirma que alén desa declaración á prensa non obtiveron resposta ningunha do líder dos populares composteláns a respecto da marcha. O goberno local ratifica, pola súa banda, que tanto para a mobilización como para o resto de actos o Concello xa se puxo un ano máis "á disposición" das vítimas con apoio loxístico e cesión de instalacións no Auditorio de Galicia para reunírense.

Resposta de Hernández sobre o convite a participar na manifestación / Nós TV

Cargos políticos visitan a zona do accidente de Angrois en xullo de 2013 © Goberno de España

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.