0 Gardados para despois

PP e PSOE impoñen a súa orde de comparecentes na comisión sobre Angrois por riba do que pedían as vítimas

David ReineroDavid Reinero | @DReinero


As 49 comparecencias, entre as que están as dos ex-ministros de Fomento Blanco e Pastor, abriranse a finais deste mes cos propios afectados, que querían pechalas para así matizar as inexactitudes que dixesen o resto de comparecentes

Vítimas do accidente do tren Alvia, que o 24 de xullo de 2013 descarrilou por exceso de velocidade deixando 80 mortos na curva de Angrois, serán as encargadas de iniciar, a finais deste mes de xuño, as 49 comparecencias finalmente acordadas este xoves polos grupos parlamentarios integrantes da comisión de investigación política sobre o sinistro no Congreso. Malia que a plataforma de afectados, que coa súa loita logrou a creación desta comisión, reclamaba ser ela a que pechase a serie de comparecencias para poder matizar con documentos e datos as inexactitudes que puidesen declarar os comparecentes previos, PP e PSOE impuxeron que sexan elas as que inicien as declaracións.

Así, tras as declaracións dos técnicos, os que rematarían as comparecencias, dentro de varios meses, serían os cargos políticos, entre eles os ex-ministros de Fomento José Blanco e Ana Pastor. O socialista estaba no cargo cando en 2011 se inaugurou a liña e cando en 2010 se modificou o proxecto orixinal e con el a seguridade da curva de Angrois. A popular era ministra cando ocorreu o accidente e cando en 2012 Adif autorizou a Renfe a que os trens Alvia desconectasen o sistema de control constante da velocidade.

Os socialistas limitáronse a deixar aberta a porta a que, a medida que avancen as comparecencias, os grupos poidan decidir sobre a marcha que as vítimas volvan intervir ao final do resto de comparecencias

A plataforma de vítimas de Angrois pedira expresamente ao PSOE ser os últimos en comparecer na comisión, e salientaron a varios dos seus deputados que a postura socialista sería determinante ao contar tamén co apoio de Unidos Podemos-En Marea e Ciudadanos. Pero finalmente os socialistas situáronse a carón dos populares e impuxeron que os afectados sexan os primeiros en intervir. Segundo varias fontes consultadas, os socialistas limitáronse a deixar aberta a porta a que, a medida que avancen as comparecencias, os grupos poidan decidir sobre a marcha que as vítimas volvan intervir ao final do resto de comparecencias.

Desde En Marea a deputada Alexandra Fernández xustificou que o seu e outros grupos acabaron aceptando a proposta dos socialistas de deixar aberta esa posibilidade porque de forzarse este xoves unha votación en sentido contrario a perderían dada a maioría que sumarían PP e PSOE. Este diario intentou sen éxito obter a versión da deputada socialista galega Pilar Cancela, que encabezou as negociacións do PSOE tanto na sesión da comisión deste xoves como coas vítimas, cuxa petición non atendeu.

A plataforma de afectados polo sinistro considera que as declaracións de maquinista e interventor non achegarán nada novo nunha investigación política como a do Congreso

As vítimas tamén recean da decisión, a petición do PP, de que compareza o maquinista do Alvia, Francisco José Garzón, imputado na causa xudicial por despistarse e non frear a tempo antes da curva de Angrois sen que existise ningún sistema de seguridade activo que evitase ou paliase o seu erro humano previsible. Os socialistas tamén lograron a comparecencia do interventor do tren que realizou a chamada telefónica que estaba atendendo o maquinista cando se produciu o accidente. A plataforma de afectados polo sinistro considera que as declaracións de maquinista e interventor non achegarán nada novo nunha investigación política como a do Congreso. Malia que tería a obriga de comparecer na Cámara, o maquinista podería argumentar que non quere declarar nada por estar baixo investigación xudicial.

Tanto o maquinista como os directores de seguridade de Adif e Renfe poderían negarse a declarar durante a súa comparecencia por estar os tres imputados na causa xudicial

Nesa situación de poder manter o silencio durante a súa comparecencia estarían tamén outros dous citados, os ex-directores de Seguridade na Circulación de Adif e Renfe, Andrés Cortabitarte e Antonio Lanchares, respectivamente, os dous imputados na causa xudicial por entender os xuíces que puideron non actuar como lles obrigaba a normativa ante o risco existente en Angrois.

Este xoves tamén se acordou que as comparecencias se produzan con formato de interrogatorio, isto é, que os grupos poidan repreguntar e non que os comparecentes se limiten a realizar unha exposición. Igualmente, o presidente da comisión, Feliu Guillaumes, avanzou que pedirá á Mesa do Congreso que se habilite o mes de xullo para que tamén nel poidan realizarse comparecencias a un ritmo que espera que sexa de dúas sesións semanais con tres comparecentes por sesión.

Coa túa achega fas posible que sigamos publicando novas coma esta.

Lapelas Versión despregada

Listado de comparecentes na comisión sobre Angrois

(Os enlaces remiten a informacións sobre o papel xogado por cada persoa no accidente de Angrois ou no sistema ferroviario en xeral)

Comparecentes que pediron todos os grupos parlamentarios

  • Andrés Cortabitarte, ex-director de Seguridade na Circulación de Adif, imputado na causa xudicial
  • Antonio Lanchares, director de Seguridade na Circulación de Renfe, imputado na causa xudicial
  • José Blanco, ex-ministro de Fomento (PSOE)
  • Ana Pastor, ex-ministra de Fomento (PP)
  • Rafael Catalá, ex-secretario de Estado de Infraestruturas (PP)
  • Manuel Niño, ex-director xeral de Ferrocarrís (PP)
  • Antonio González Marín, ex-presidente de Adif (PSOE)
  • Teófilo Serrano, ex-presidente de Renfe (PSOE)
  • Gonzalo Ferre, ex-presidente de Adif (PP)
  • Julio Gómez-Pomar, ex-presidente de Renfe (PP)
  • Vicente Rallo, ex-presidente da CIAF
  • Chirstopher Carr, xefe de seguridade da Axencia Ferroviaria Europea
  • Nicolás Izquierdo, xefe de tráfico de Renfe
  • Alfonso Ochoa de Olza, ex-director de explotación de Adif
  • José Manuel Galindo, ex-director de vía de alta velocidade de Adif
  • Carlos Díez Arroyo, ex-director da liña de AVE do Noroeste de Adif
  • Alejandra Pérez Jiménez, encargada de ERTMS na liña de Adif
  • Beatriz Sierra Barba, Axencia Estatal de Seguridade Ferroviaria e experta en ERTMS

Comparecentes que pediu o PP

  • Francisco José Garzón Amo, maquinista do Alvia, imputado na causa xudicial
  • Asociación Perxudicados Accidente Ferroviario de Santiago (Apafas)
  • Elena Moreno, vítima do accidente
  • Cármen Jiménez Berrocal, directora da oficina de vítimas de Renfe
  • Cecilio Gómez Comino, director xeral de seguridade de Renfe
  • Josef Doppelbauer, director executivo da Axencia Ferroviaria Europea
  • Paulo Taveira, directivo da Axencia Ferroviaria Europea
  • Marcio Garcés, ex-subsecretario de Fomento
  • Ignacio Barrón de Angoiti, ex-presidente da comisión científico-técnica do sistema ferroviario
  • Jesús Sánchez Bargos, presidente de Thales España
  • Segundo Vallejo Abad, director general de Talgo
  • Fernando Montes Ponce de León, presidente da CIAF

Comparecentes que pediu o PSOE

  • Víctor Morlán, ex-secretario de Estado de Infraestruturas (PSOE)
  • Carlos María Juárez Colera, ex-director xeral de Infraestruturas (PSOE)
  • Juan Antonio Sánchez Corrales, subdirector de instalacións de control de tráfico
  • José Ramón Iglesias Mazaira, maquinista que alertara do risco de Angrois
  • José Luis González Navarro, técnico da dirección xeral de Infraestruturas Ferroviarias
  • Eduardo Santiago González, ex-director xeral de Infraestruturas Ferroviarias (PSOE)
  • Antonio Martín Marugán, interventor do Alvia
  • Jaime Moñús, Talgo-Bombardier

Comparecentes que pediron outros grupos

  • Marta Carvajal, directora de BelgoRail e ex-directora de obras de Renfe
  • Pilar Calvo, experta en prevención de riscos e erros humanos
  • Eduardo del Río Alonso, experto da Axencia Ferroviaria Europea
  • Jaime Tamarit, experto en ERTMS
  • José Enrique Villarino, técnico de Renfe
  • Antonio Gutiérrez, ex-director xeral de Explotación e construción de Adif
  • Juan Olmedilla, técnico das empresas construtoras do AVE Ourense-Santiago
  • Pere Macias, enxeñeiro e ex-deputado de CiU que participou na subcomisión de mellora do sistema ferroviario
  • Manuel Salvador, vítima do sinistro
  • Jesús Domínguez, presidente da Plataforma de Vítimas Alvia 04155
  • Un vocal da Plataforma de Vítimas Alvia 04155

En Marea traslada o malestar da comisaria europea con España

Tras a reunión deste xoves da comisión sobre Angrois, a deputada de En Marea Alexandra Fernández informou aos medios de comunicación de que nunha reunión que mantivo hai uns días en Estrasburgo coa comisaria europea de Transporte Violeta Bulc esta trasladoulle que a Comisión Europea segue a reclamar a España unha investigación técnica independente do accidente.

A investigación que no seu momento realizou a Comisión de Investigación de Accidentes Ferroviarios (CIAF) do Ministerio de Fomento, que fixo responsable do sinistro só ao maquinista, foi descualificada pola Axencia Ferroviaria Europea por, entre outras cuestións, a súa falta de independencia, xa que os seus membros foran nomeados polo Goberno. Agora a CIAF é nomeada polo Congreso, cambio no que viña amparándose Fomento para argumentar a súa imposibilidade de darlle a orde de realizar unha nova investigación, á que se nega a propia CIAF. Pero iso non impide que a Comisión Europea siga considerando que aínda non se fixo unha investigación técnica como esixe a normativa comunitaria. E iso foi o que, segundo a deputada de En Marea, agora volveu trasladarlle a comisaria Bulc. A Comisión Europea tamén ten pendente de emitir un informe sobre o cumprimento en xeral por parte de España da normativa comunitaria de seguridade ferroviaria.