(Bendita) auga

Imaxe da parroquia de Oirán, en Mondoñedo CC-BY-SA José Requena

Do pasado non lonxano da Galiza rural conservamos múltiples manifestacións dunha cultura que non debera sernos allea, máis que nada porque aínda é útil. Unha delas é a infraestrutura das traídas veciñais, xa que permite que persoas e animais dispoñan de auga corrente

Do pasado non lonxano da Galiza rural conservamos múltiples manifestacións dunha cultura que non debera sernos allea, máis que nada porque aínda é útil. Unha delas é a infraestrutura das traídas veciñais, xa que permite que persoas e animais dispoñan de auga corrente. Para as que me coñecen saben ben que sempre poño por diante o lugar de onde veño, a aldea na que nacín. E nestes días ando aqueloutrado porque a xente de meu acaba de atoparse cun problema precisamente coa auga dunha traída veciñal. Un problema que, dito sexa de paso, albiscábase no horizonte, pois décadas de lexislación forestal nunca o tiveron en conta: Resumido en poucas palabras, unha plantación forestal foi situarse practicamente enriba dos mananciais, ameazando a cantidade e calidade da auga da que a veciñanza se serve para beber e para cubrir outras necesidades vitais.

A cousa tenvos sustancia para un bo caldo. Se ter realizado unha plantación con eucalipto sen respectar distancias a leiras lindeiras e facela despois da moratoria das plantacións xa lle chega ben, que a plantación a teña feito a Igrexa Católica, chegando mesmo a situala enriba dos lindeiros e nos vieiros que daban acceso ao monte, tan só merece unha cualificación: usura.

Unha plantación forestal foi situarse practicamente enriba dos mananciais, ameazando a cantidade e calidade da auga da que a veciñanza se serve para beber e para cubrir outras necesidades vitais

Porque, á vista deste comportamento, a tan alta e espiritual empresa que din representar ten ben pouco de celestial e moito de terreal; ou máis ben crematístico, que se diría en economía política. Quen non corre, voa. Se o negocio está no eucalipto, velaquí a Católica institución que, non conforme con aforrar o imposto de bens inmobles, obter beneficios fiscais e outras deducións concordadas, pretende sumarse tamén á extracción do pecuniario rendemento dos montes. E se para iso hai que saltar algunha norma ou deixar a un barrio sen auga potable, pois déixase.

Porén os contos hai que contalos completos, ou senón non se contan. Así que, exposta a situación, toca tamén dicir que a veciñanza do barrio do Burgo, en Oirán, no concello de Mondoñedo, é honrada e mantense moi fiel a esa cristiá forma de resolver os problemas que é, primeiramente, avisar deles. E como tal, procedeuse. A Igrexa foi previda da situación, expoñéndoselle verbalmente e de forma razoable que era preciso afastar a nova plantación das fontes polo risco que supuñan. A veciñanza aceptou ter unha xuntanza co representante do episcopado mindoniense e procurar pacífico e frutuoso acordo en aras de manter a cordialidade que caracterizou as relacións históricas, mesmo en tempos nos que Católica institución atentou ben contra os dereitos das persoas que pensaban distinto.

Se o negocio está no eucalipto, velaquí a Católica institución que, non conforme con aforrar o imposto de bens inmobles, obter beneficios fiscais e outras deducións concordadas, pretende sumarse tamén á extracción do pecuniario rendemento dos montes

Pero, nin con esas a Igrexa tiña pensado soltar a mordida. Así que, chegado o día, o representante, emulando prácticas máis propias doutras épocas, esixiu, en contrapartida, un troco. Isto é, a parroquia aportaba un anaco de superficie semellante noutra zona e a Igrexa entregaba o anaco de monte plantado de eucaliptos.

Traducido ao galego de todos os días: Un veciño dunha aldea calquera que ten un monte pegado a unha casa non pode legalmente chegar plantando arbores a menos de 15 metros do lindeiro da finca. E 50 metros se son eucaliptos. Isto non significa que quen posúe a casa deba outorgarlle terreo en troques noutro lugar, senón que, simplemente, o propietario do monte ten que respectar a lei e deixar sen plantar esa superficie. Pero, a Curia católica, nunha caste de interpretación á calabresa (desa que temos aprendido nos filmes americanos), pretende que a veciñanza lle compense o que a lei (a Lei) non lle permite.

A Curia católica, nunha caste de interpretación á calabresa (desa que temos aprendido nos filmes americanos), pretende que a veciñanza lle compense o que a lei (a Lei) non lle permite

Pero non marche aínda, estimado leitor, que o relato non rematou: Tanto a dita parcela de monte, lindeira cos mananciais, como outras que a día de hoxe a magna curia Católica di posuír na parroquia, son froito dunha cesión outorgada no seu día pola veciñanza para o desfrute do cura párroco que vivía na reitoral e precisaba un algo de terra (eran outros tempos). Ao sinalarlle o feito ao representante eclesiástico durante a xuntanza, talmente como perseguido por aquel demo-porco, tan ben relatado no conto popular, marchou a fume de carozo sen tan sequera despedirse.

Para quen estivemos algunha vez nunha negociación, sabemos bastante ben que quere dicir isto: Nin acordo nin vontade de chegar a el.

Así que, non queda outra que agarrar a tixola polo mango e, aínda a risco de queimarse, tomar as medidas que a xustiza (estea ou non escrita) demanda. Polo de pronto as veciñas e veciños do barrio deixaron de acudir aos oficios relixiosos. Algunhas con grande dor porque, pese ás reviravoltas da Igrexa, seguen a pensar no alén das que xa marcharon e, ben sexa pola oración ou ben sexa pola presenza, procuran a memoria e o agarimo do único xeito que lles aprenderon.

A veciñanza, encomendáronse ao espírito que en pasados tempos os fixo fortes diante doutras inxustizas; o mesmo que invocamos nas misas civís as que non imos ás relixiosas, a Unidade. E con ela loitarán, abofé, pola auga

Así que a veciñanza do barrio do Burgo, en Oirán, encomendáronse ao espírito que en pasados tempos os fixo fortes diante doutras inxustizas; o mesmo que invocamos nas misas civís as que non imos ás relixiosas, a Unidade. E con ela loitarán, abofé, pola auga. Son xente maior e cada vez son menos pero aínda manteñen, intacta, a dignidade. Arroupados con ela, con esas poucas pero tan enormes ferramentas que teñen, encaran hoxe a batalla.

Porque, hai algo máis miserable que ameazar a auga da xente para sacar unhas poucas ducias de euros dentro de 20 anos?

Se estades de acordo, benvidas sexades todas, porque daquela esta loita non está perdida.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.