Represión franquista a traballadores do concello da Coruña

O Pleno da corporación municipal da Coruña de 7 de setembro de 2009 aprobaba, a proposta da chamada Comisión de Expertos, retirar os retratos dos alcaldes José Fuciños Gayoso e Hernán Martín-Barbadillo y Paúl, que formaban parte dos 52 símbolos franquistas que se aprobara retirar. Pero houbo outros alcaldes que participaron na represión dos traballadores do concello, que recibiron distincións que aínda continúan (nomes de rúas, retratos no palacio municipal de María Pita, monolitos etc.), e que hai que eliminar en aplicación da Lei da Memoria Histórica.

Tardaron moi pouco os sublevados do 18 de xullo de 1936 en tomaren medidas para acabar con todo o relacionado coa Fronte Popular, tanto partidos, sindicatos e asociacións de todo o tipo, como funcionarios e traballadores

Tardaron moi pouco os sublevados do 18 de xullo de 1936 en tomaren medidas para acabar con todo o relacionado coa Fronte Popular, tanto partidos, sindicatos e asociacións de todo o tipo, como funcionarios e traballadores. Esta represión xa foi anunciada polo xeneral Emilio Mola na Instrución Reservada nº 1 de abril/maio de 1936, antes do chamado Alzamento: “Producido el movimiento y declarado el Estado de Guerra... se tendrá en cuenta que la acción ha de ser en extremo violenta para reducir lo antes posible al enemigo, que es fuerte y bien organizado. Desde luego, serán encarcelados todos los directivos de los Partidos Políticos, Sociedades o Sindicatos no afectos al Movimiento, aplicándose castigos ejemplares a dichos individuos para estrangular los movimientos de rebeldía o huelgas”.

Por outra parte, a Octava Orden de Urgencia de la Junta de Gobierno incitaba ao terror e asasinato de persoas: “En el primer momento y antes de que empiecen a hacerse efectivas las sanciones a que dé lugar el bando de Estado de Guerra, deben consentirse ciertos tumultos a cargo de civiles armados para que se eliminen determinadas personalidades, se destruyan centros y organismos revolucionarios”. Iniciada a sublevación, o xeneral Mola afirmaba o 19 de xullo de 1936: “Es necesario propagar una imagen de terror (...) Cualquiera que sea, abierta o secretamente, defensor del Frente Popular, debe ser fusilado”.

Para propagar o terror e executar a represión, a Presidencia de la Junta de Defensa Nacional facía público o Decreto 108, que asinaba en Burgos o xeneral Miguel Cabanellas (Boletín Oficial de la Junta de Defensa Nacional de España. Burgos, número 22, de 16 de setembro de 1936). Constaba de sete artigos e un artigo adicional:

Artículo primero. Se declaran fuera de la Ley todos los partidos y agrupaciones políticas o sociales que, desde la convocatoria de las elecciones celebradas en fecha 16 de febrero del 1936 del corriente año han integrado el llamado Frente Popular, así como cuantas organizaciones han tomado parte en la oposición hecha a las fuerzas que cooperan al movimiento nacional.

Artículo segundo.- Se decreta la incautación de cuantos bienes muebles, inmuebles, efectos y documentos pertenecieron a los referidos partidos o agrupaciones, pasando todos ellos a la propiedad del Estado.

Artículo tercero. Los funcionarios públicos y los de las empresas subvencionadas por el Estado, la provincia o el municipio o concesionarias de servicios públicos, podrán ser suspendidos y destituidos de los cargos que desempeñen cuando aconsejen tales medidas sus actuaciones antipatrióticas o contrarias al movimiento nacional.

Artículo cuarto. Las correcciones y suspensiones a que se refiere el artículo anterior, serán acordadas por los jefes del centro en que preste sus servicios el funcionario y en su defecto, por el superior jerárquico del corregido, y aquellos, en su caso, previa la formación del oportuno expediente, propondrán la destitución a la autoridad, empresa o Corporación a quien correspondiera hacer el nombramiento.

Para a apertura de expedientes e destitucións dos traballadores do concello utilizáronse todo tipo de argumentos, ademais dos citados artigos 3º e 4º do Decreto 108: fuxida por non querer participar no exército fascista, ingreso en prisión, comunicación do Delegado de Orde Pública, etc.

A represión chegaba a todo tipo de traballadores: gardas municipais, bombeiros, recadadores de arbitrios, conserxes, choferes, xardineiros etc. Algúns deles ocupaban importantes responsabilidade como o caso de Antonio Tenreiro Rodríguez, arquitecto municipal, ou do médico Enrique Villardefrancos Rodríguez, Director Médico dos establecementos da Beneficiencia Municipal.

A represión chegaba a todo tipo de traballadores: gardas municipais, bombeiros, recadadores de arbitrios, conserxes, choferes, xardineiros etc.

A Comisión Permanente (CP) da Xestora Municipal e 29 de outubro de 1936 trataba o tema da reorganización nas oficinas e servizos municipais e acordaba “cubrir rápidamente algunas vacantes de personal producidas en las diversas dependencias municipales como consecuencia de fallecimientos ocurridos y de expedientes que se instruyeron a varios funcionarios e empleados que fueron declarados destituídos por su actuación antipatriótica, así como las vacantes que puedan originarse todavía al aplicar los artículos 3º y 4º del Decreto 108 de la Junta de Defensa nacional de 13 de setiembre de 1936”. Desde a CP de 19 de novembro de 1936 até a celebrada o 14 de xaneiro de 1937 foron destituídos 25 funcionarios en aplicación do citado Decreto, segundo recollen as actas.

O Pleno municipal de 21 de decembro de 1936 facía un primeiro balance desa represión, que o alcalde Fuciños xustificaba así, como recolle a acta: “Relajado el principio de autoridad por la nefasta actuación del Frente Popular, tuvo especial cuidado la Delegación Militar primeramente y luego el Alcalde y la Comisión Gestora Municipal Permanente, robustecer por todos los medios el concepto de autoridad. Hoy se pude decir que la disciplina social más completa impera en la vida coruñesa. Disciplinado plenamente el personal, trabaja con eficacia y su rendimiento es completo. En estos cinco meses se produjeron en el mismo 122 bajas, de las cuales se cubrieron interinamente 37”.

Para os fascistas a represión era un arma fundamental para conseguir a “prosperidade”

Para os fascistas a represión era un arma fundamental para conseguir a “prosperidade”, como sinalaba o alcalde Martín-Barbadillo na CP de 18 de febreiro de 1937: “Debido a las actuales circunstancias por que la Patria atraviesa, la Autoridad Militar se ve precisada á facerse cargo de todos los organismos y resortes de mando para normalizar la vida de los pueblos y encauzar con férrea mano la Nación á fin de conseguir la España pujante y próspera que todos ansiamos”.

Detrás dunhas supostas irregularidades administrativas ou técnicas estaba, realmente, a depuración e represión política. Así, a CP de 14 de outubro de 1937 resolvía o “expediente  contra Enrique Villardefrancos Rodríguez como Director Médico de los Establecimientos de la Beneficiencia Municipal de La Coruña, con el fin de depurar su actuación político-social (Decreto 108 de la Junta de Defensa Nacional) por las irregularidades observadas en el Hospital Municipal antes y durante los primeros días del Glorioso Movimiento Nacional”.

Nesa mesma CP, o expediente a Antonio Montiel Cacharrón, oficial de administración de primera clase, sinala “que está en suspensión de empleo y sueldo con motivo del sumario que se le instruye por irregularidades cometidas en la exacción del timbre municipal, por si pudiera estar incurso en disposiciones emanadas de la Junta de Defensa Nacional". Na CP de 3 de marzo de 1938 quedaba claro na resolución do expediente que a represión era por motivos políticos: “El Señor Montiel fue muy afecto al Frente Popular; perteneció al Partido de Unión Republicana; fu iniciador de una suscripción abierta para pagar al funcionario municipal César Alvajar (procesado por la Jurisdicción de Guerra) los sueldos que no percibió durante la sustantación del sumario, y se le considera desafecto al Glorioso Movimiento Nacional, habiendo sido como tal recientemente encarcelado por orden gubernativa”.

A CP de 14 de outubro de 1937 aprobaba a destitución de Antonio Tenreiro Rodríguez, arquitecto municipal. A acta da CP de 4 de novembro de 1937 tentaba xustificar o expediente aos arquitectos Antonio Tenreiro Rodríguez e Santiago Rey Pedreira como un tema profesional, para “depurar sus responsabilidades en el desenvolvimiento de su función técnica”, pero un oficio do Gobernador Civil de data 22 de setembro de 1937, comunicaba os verdadeiros motivos políticos da depuración de Tenreiro (“antecedentes desfavorables de conducta”), que concretaba: “relaciones con significados elementos políticos del llamado Frente Popular y otros realizados con anterioridad al advenimiento del Movimiento Nacional, para menospreciar la gloriosa Bandera de España”.

Os traballadores afectados por expedientes, sancións por motivos políticos ou destitucións, poderían superar os 200

Os traballadores afectados por expedientes, sancións por motivos políticos ou destitucións, poderían superar os 200. Para ocupar esas vacantes e favorecer os “vencedores”, seguiron uns criterios políticos, deixando só o 20% para o turno libre. Así, para cubrir unha “vacante de una plaza de Arquitecto Municipal encargado de la Zona Sur de este término”, o Pleno de 30 de abril de 1940 aprobaba que “dicha plaza se proveerá por el turno de Caballeros Mutilados por la Patria; y si no se presentasen mutilados, se traspasarán de unos a otros cupos”. Concretaba as condicións: “Los concursantes deberán acreditar ser de buena conducta, que justificarán con certificado del Alcalde del pueblo de su residencia; carencia de antecedentes penales, que probarán con certificado del Registro Central de Penados y Rebeldes, e de ser persona de indudable adhesión al Movimiento Nacional y a las ideas representadas por éste”.

Nese mesmo Pleno concretábase o número de prazas vacantes e a súa distribución, segundo a Orde de 30 de outubro de 1939. “Cuerpo Administrativo, 8: Mutilados (2), Oficiales Provisionales o de Complemento (2), Ex–combatientes (2), Ex–cautivos, huérfanos y personas perjudicadas por la Guerra (1), Turno libre (1). Cuerpo Auxiliar Administrativo, 10: Mutilados (2), Oficiales Provisionales o de Complementos (2), Ex–combatientes (2), Ex–cautivos, huérfanos y personas perjudicadas por la Guerra (2). Turno libre (2). Vacantes de Subalternos, Guardias Municipales, Agentes Armados y Obreros Municipales, 191: Mutilados (39), Ex–combatientes (76), Ex–cautivos de la Causa nacional (19), Huérfanos y otras personas dependientes de las víctimas Nacionales de la Guerra y asesinados por los rojos (19), Turno libre (38)”.

Alcaldes e concelleiros que participaron durante a ditadura franquista nesa represión contra os traballadores do concello da Coruña continúan con todo tipo de distincións: nomes de rúas, Fillos Adoptivos e Predilectos, monolitos, retratos en María Pita...

Alcaldes e concelleiros que participaron durante a ditadura franquista nesa represión contra os traballadores do concello da Coruña continúan con todo tipo de distincións como nomes de rúas, Fillos Adoptivos e Predilectos, monolitos, retratos no palacio municipal de María Pita etc. Moitos concellos aprobaron xa unha serie de medidas: eliminación desa simboloxía franquista; anulación de todos os expedientes de sancións  a traballadores; reparación desas vítimas do franquismo colocando na entrada do concello unha placa co nome das persoas asasinadas ou represaliadas; realización dunha homenaxe pública a todas elas. O concello da Coruña non pode quedar atrás.

Publicidade

 

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.