Ao vello tolo do pelo cano; ao xoven que escoitaba aos ancians.
Quero procurar a república do incómodo termo medio que habita Galicia para responder, rotunda e serenamente, á república do cómodo e inxusto termo medio que habita, non só Galicia senon o resto do cosmos coñecido e por coñecer
Supoño que ten que existir un punto intermedio entre a soberbia e a humildade que auto-mutila a individualidade. Ás veces dame a sensación de que logro habitar ese lugar. Outras, porén, dame a sensación de que fago equilibrismo emocional entre dous seres que levo en potencia e que me da pánico, verdadeiro pánico, representar en público e materializar en acto: o soberbio que responde soberbiamente ao mal gusto, ao cinismo e ao abuso de autoridade… e o humilde que recapacita arrepentido despois deses brotes de soberbia.
Sería incapaz de facer o primeiro – responder soberbiamente ao cinismo - en público, por moito que o sinta, nas miñas entrañas, en privado. Ademais, se fixésemos todos o mesmo, perderiamos de inmediato a partida e transmitiriamos máis resentimento do que xa hai provocando o resultado inverso. Mal negocio. O segundo, porén – recapacitar despois dunha soberbia pero xustificada arroutada -, sería capaz de facelo, tanto en público coma en privado, mesmo aínda que sentise, nas miñas entrañas, e circunstancialmente, o contrario: sempre hai algo honorable no feito de excusarse por un exabrupto persoal se as circunstancias poden facelo comprensible.
Por desgracia, non podo habitar a perpetuidade a recta e xusta soberbia que Xosé Manuel Beiras habita con tanta naturalidade e frescura no ring político, nin a tenra humildade que Manuel Rivas pode chegar a tecer
Se tivese que confesar ante min mesmo cara onde quero camiñar, existencial e políticamente, a día de hoxe, creo que non tería moitas dúbidas: quero procurar a república do incómodo termo medio que habita Galicia para responder, rotunda e serenamente, á república do cómodo e inxusto termo medio que habita, non só Galicia senon o resto do cosmos coñecido e por coñecer. Moléstanme moito, fanme moito dano, tanto as subidas de temperatura emocionais que manifesto con soberbia, coma as que manifesto na procura dunha santidade laica que me resulta inalcanzable e inexistente. Por desgracia, non podo habitar a perpetuidade a recta e xusta soberbia que Xosé Manuel Beiras habita con tanta naturalidade e frescura no ring político, nin a tenra humildade que Manuel Rivas pode chegar a tecer cando enche liñas en branco ou comeza a abrir o que él chama a boca da literatura – só os seres de lus coma él, abofé, utilizan este tipo de expresions -.
Non pretendo insinuar, en absoluto, que a Xosé Manuel Beiras lle sexa acaído o fechado atributo moralizante de soberbio. É ser complexo, ricaz e poliédrico de máis para resumir a súa odisea política nunha palabra, e creo, persoalmente, que o tempo o porá no lugar acaído: o dun starting point necesario. Texto, contexto e memoria viva para comprender a Galicia de hoxe, a de onte e a de mañán. Tampouco insinúo, nin moito menos, que a tenra humildade de Rivas auto-mutile a individualidade. Ao contrario. É, tamén, ese home que naceu na rúa da Marola, ser complexo e poliédrico de máis para resumir a súa pulsión creativa nunha palabra, por moito que a algúns lles gustase crer que o seu éxito débese ao soporte material do Grupo Prisa e non ao intanxíbel valor estético da súa mirada.
As perpetuidades éticas, estéticas e retóricas non existen no mundo secular, móvense e chisporrotean constantemente ao ritmo do universo e da sociedade humana
O que pretendo insinuar, iso sí, é que as perpetuidades éticas, estéticas e retóricas non existen no mundo secular, móvense e chisporrotean constantemente ao ritmo do universo e da sociedade humana. Nada máis – e nada menos -. Botar man da nosa gramática cultural para empoderarnos políticamente non é un crime se se contextualiza epocalmente, se se profunda e investiga máis nos contidos e, sobor de todo, se non se cousifica nin se fai anecdótica haxiografía das individualidades que a teceron, tecen e seguirán tecendo no futuro, e se non se acomodan as interpretacións dos contidos xustificándose en non sei qué realismo ou pragmatismo político: Se os realismos e os pragmatismos precisan mentir e desinformar, é unha imperiosa cuestión de realista e pragmática necesidade exprésalo. Pódese convencer mentindo durante un tempo, mais non se pode vencer nunca.
Se os realismos e os pragmatismos precisan mentir e desinformar, é unha imperiosa cuestión de realista e pragmática necesidade exprésalo. Pódese convencer mentindo durante un tempo, mais non se pode vencer nunca
Creo, persoalmente, que a poética de Rivas é outro starting point necesario porque, como a voz de Xosé Manuel Beiras, ten vida, tensión e movimento, e porque, como a sociedade humana/animal e o universo, é unha composición con estructura aberta e polifónica. Xosé Manuel Beiras, na narración política en activo deste paisiño, e Manuel Rivas, na narrativa e no xornalismo, son voces que lle sentan moi ben ao meu corpo dende que fun un adolescente que buscaba referentes e referencias coas que comezar a interpretar Galicia. Síntome moi a gusto escoitándoas e léndoas: Xosé Manuel dálle imaxinación sociolóxica ao demo que levo dentro, ese que non superou unha indiferencia desencantada, tanto coa política institucional como coa socioloxía académica.
Xosé Manuel Beiras comezou a abrir pontes entre ciencia social, xornalismo de combate, docencia e compromiso político, tamén con precisa lucidez, memoria e tensión entre o individual e o colectivo
Manuel Rivas alimenta a este outro demo que levo dentro, desnortado e desencantado, tamén, co show business literario e xornalístico. O seu xeito de abrir pontes entre literatura e xornalismo, o seu xeito de mirar e, sobor de todo, de traballar coas palabras, tiveron – e teñen - precisa lucidez, memoria e tensión entre o eu e o nós, como tamén a tivo – e ten - o xeito en que Xosé Manuel Beiras comezou a abrir pontes entre ciencia social, xornalismo de combate, docencia e compromiso político, tamén con precisa lucidez, memoria e tensión entre o individual e o colectivo.
Máis alá das filiacions xeneracionais e de partido – que non son o mesmo que as filiacions epocais e políticas -, interésanme esas voces que:
- Os máis bos e xenerosos ca ti din que son malas e insolidarias por significarse individualmente, sen intermediarios, sobre cuestions sociais.
- Os máis galegos ca ti categorizan despectivamente coma españolistas por non ser tan galegas coma elas
- Os máis revolucionarios ca ti chaman traidores ou pequeno burgueses por non ser tan auténticamente – sic - revolucionarios e obreiros coma eles.
A esas voces trato de darlles a súa xustiza poética para ir tecendo, paseniñamente, o meu particular fogar laico que é, ao fin e ao cabo, o que acabarei compartindo cos demais. Ese fogar é o do agnosticismo socialdemócrata, federal e laico que fai as paces co ateísmo libertario, federal e laico, e viceversa, expresándose dende unha lingua e dende unha cultura concreta – a galega – sen prexuízos e cousificacions previas, coas linguas e culturas peninsulares, Europeas e internacionais.
Ese fogar é o do agnosticismo socialdemócrata, federal e laico que fai as paces co ateísmo libertario, federal e laico, e viceversa, expresándose dende unha lingua e dende unha cultura concreta – a galega – sen prexuízos e cousificacions previas
Con qué horizonte-proxecto compartido? Ao meu xeito de ver, non podería ser outro que o de sementar a alternativa pedagóxica a unha civilización/modo de vida que só pode existir en condicions de enfermidade e violencia perpetua. Estou rotundamente seguro de que o diálogo informal e/ou clandestino que xermola internamente no espazo social de reflexión e debate dos movimentos sociais non/anti/alter sistémicos formará parte, tarde ou cedo, do diálogo formal e/ou institucional nas escolas, nas universidades e mesmo na cultura corporativa do tecido industrial das empresas. En caso contrario, tiremos crise e violencia estructural garantida para décadas.
Este é o punto de partida pedagóxico e vital que eu, persoalmente, podería ofrecer, e creo que unha alternativa galega de esquerdas – chámese AGE ou Ornitorrinco vermello - non debería estar disposta a negocialo se quere conservar certa decencia. A conciencia, sendo tan individual coma colectiva, e sendo continxente, como a de todo ser humano, non debería baixarse os pantalons filosóficos para comungar con rodas de muíño. Abofé que acredito en que as perfeccions ideais non existen, pero son tan repulsivas e anti-eróticas algunhas imperfeccions reais que observo día a día que non queda outro remedio que atoparlles o seu necesario contrapunto erótico para respirar e atreverse a dar o paso do mundo dos enfermos ao mundo dos que queren curarse.
O noso reino debe ser deste mundo, mais é de hixiene cultural que a enfermidade de este mundo procure os seus propios remedios para tecer o outro que leva dentro en potencia. A isto, Xosé Manuel Beiras chámalle a arte de facer posíbel o necesario
O noso reino debe ser deste mundo, mais é de hixiene cultural que a enfermidade de este mundo procure os seus propios remedios para tecer o outro que leva dentro en potencia. A isto, Xosé Manuel Beiras chámalle a arte de facer posíbel o necesario.
Un brinde colectivo, pois, por ese arte.