Un 'lobby' bo para un país que non acaba de crerse

Libro homenaxe a Xulio Ríos editado en dous volumes polo Igadi no seu 30 aniversario CC-BY-SA Praza Pública

*Texto publicado no libro 'Unha vida de compromiso para unha Galicia universal', homenaxe a Xulio Ríos no 30 aniversario da fundación do Igadi (Instituto Galego de Análise e Documentación Internacional). Aquí pode descargarse o PDF íntegro do libro.

Na construción da obra colectiva que é a presenza consciente de Galicia no mundo hai un camiño que une o Igadi a Plácido Castro, Lois Tobío ou Fernando Pérez-Barreiro, e unha persoa, Xulio Ríos, que conecta as achegas de quen queira botar unha man

O 10 de setembro de 1991 o Instituto Galego de Análise e Documentación Internacional botaba a andar nun mundo que estaba a mudar a súa faciana de xeito acelerado. Xusto vinte e dous meses antes caera o muro de Berlín. E ese mesmo día Moscova albergaba a Conferencia sobre Seguridade e Cooperación en Europa (CSCE, predecesora da OSCE) na que se daba a benvida ás tres repúblicas bálticas (Estonia, Letonia e Lituania) independizadas poucos días antes dunha URSS que tres meses máis tarde xa non existiría. Nos Balcáns, ese verán que chegaba á súa fin vira estourar as guerras que rematarían con Iugoeslavia, cuxa república de Macedonia viña de declarar a súa independencia só tres días antes. E dous meses máis tarde China albergaba o primeiro Mundial de fútbol feminino, que gañarían os Estados Unidos. O mundo ao revés.

Desde aquel 10 de setembro, e durante tres décadas, acontecementos similares foron analizados desde Galicia e para Galicia polo Igadi, aplicando un lema, “Para comprender o mundo desde aquí, para proxectar a Galicia no contexto internacional”, que combina a reflexión e a acción. Na primeira faceta o Igadi encádrase no eido dos think tanks ou centros de pensamento, no que a súa inxente produción divulgativa ou académica, coa revista Tempo Exterior como emblema, é a que debe falar por si mesma. Sobre ela considerei que se pronunciarían tamén persoas mellor capacitadas noutros artigos deste libro-homenaxe. Pero fronte a esa visión académica tamén se pode achegar outro xeito de transmitir a realidade, o xornalístico, talvez máis acaído para a outra faceta do Igadi, a de actuar para que Galicia teña unha acción exterior consciente de si mesma. O Igadi como lobby. Como lobby bo.

Foto de familia das persoas asistentes ao 30 aniversario do Igadi e homenaxe a Xulio Ríos © Igadi

Se a política recibe presións ou argumentos de todo tipo e orixe, que os medios de comunicación xerarquizan ou agochan, por que non ía existir en Galicia un lobby internacionalista, que o mesmo impulsa a creación do Fondo Galego de Cooperación Internacional para aglutinar as achegas das entidades locais, que lidera a elaboración dun Libro Branco da Acción Exterior de Galicia como guía de actuación das administracións nese eido. Por que non recuperar o pensamento universalista do galeguismo histórico e proxectalo ás novas xeracións que deciden o futuro lugar do país no mundo.

Nos anos 90 Galicia, como xa fixera a comezos do mesmo século XX e tantas outras veces na súa historia, quixo participar activamente da reconfiguración mundial que se estaba a producir coa política como eixe visible, pero o paso dos anos e decisións paradoxalmente de tipo político foron dando o protagonismo da acción exterior ao económico. As viaxes de cariz diplomático de todo tipo de actores deixaron paso ás misións empresariais, e os discursos sobre a acción exterior foron superados polo resultadismo da internacionalización económica, con éxitos recoñecibles e recoñecidos, máis tamén con aventuras que máis ben viraron aventureirismos.

Unhas mudanzas nas que non foi menor o papel dos medios de comunicación como reflexo dun país que non acaba de crer que Galicia pode falar no mundo, e que mesmo non sempre quixo escoitar o mundo con oídos galegos.

En 2008, cando o Igadi xa tiña 17 anos de historia, intentou impulsar xunto co Colexio de Xornalistas de Galicia unha rede de profesionais que fose cal fose o seu cometido diario tivesen interese na actualidade e a análise internacional. A cousa non requiría máis que facilitar unha dirección de correo electrónico na que comezar a recibir as análises do Igadi e que puidese servir tamén como vía de colaboración entre os membros do grupo, modesto primeiro paso para o que esa propia rede quixese facer de si mesma.

Os medios e xornalistas que pasaron de louvar a proxección internacional de Galicia a facelo das empresas galegas reciben datos, argumentos, presións ou ruído de moitas fontes distintas. Por que non dun lobby bo internacionalista? Por que non ter alguén a quen recorrer cando pase algo relevante a nivel internacional para que o contextualice con visión galega se es xornalista nun medio galego?

Nun mes só unha trintena de persoas amosaron o seu interese pola rede, das que só a metade eran profesionais en activo en medios de comunicación e o resto traballaba noutros eidos da promoción institucional ou empresarial. 

Imaxe incluída no libro homenaxe de Xulio Ríos nun dos seus habituais paseos por Baiona, aos que de cando en vez deixa incorporarse a outras persoas distintas da súa dona, neste caso co autor da foto, tirada tras unha das camiñatas e sen o seu coñeceme CC-BY-SA David Reinero

Escepticismo? Descrenza? Incredulidade? Como queira que sexa a diagnose, as dúbidas de parte do país sobre as súas propias potencialidades non se perciben só a nivel galego, ou sectorial. Tamén ten o seu reflexo a nivel local, como o desinterese polo que non fose o rédito electoral inmediato da maior parte da clase política de Baiona, a vila que viu nacer e onde máis tempo permaneceu o Igadi. A acción exterior galega non tiña por que pensarse ou facerse só en antigas universidades ou restrinxidos despachos, por académicos de sona ou políticos con canle directa cos medios de comunicación. O Igadi demostrou, con poucos apoios, que as ideas tamén poden medrar noutros espazos informais, mesmo camiñando a carón do mar que tantas veces conectou o país co mundo.

O retraemento do público, da política como eido de debate sobre o mellor goberno dunha comunidade de persoas, reducido a unha mera cuestión de suposta xestión eficientista ou denigrada como fonte de conflito, tamén pasa factura no internacional. Evidentemente a materia prima do Igadi, das súas análises e das súas accións, é a política. O Igadi fala de política e xa só por iso fai política. Porque se non outros a farán por nós.

Nesa construción da obra colectiva que é a presenza consciente de Galicia no mundo hai un camiño que une nomes como os de Plácido Castro, Lois Tobío, Fernando Pérez-Barreiro ou Ramón Lugrís ao do Igadi. E hai unha persoa que os conecta, que sabe valorar as achegas tanto dun vello intelectual como dun estudante que buscando o seu lugar no mundo atopa o de Galicia. É Xulio Ríos, o creador a base de apertas dun think tank internacional en galego, dun lobby bo que se non existise habería que inventalo. Unha persoa que amosa con feitos que a este país, ademais de falar, cómprelle facer. Como dixo Castelao, “non lle poñades chatas á obra namentras non se remata. O que pense que vai mal que traballe n'ela; hai sitio para todos”.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.