“Aurora Rodríguez é unha muller a reivindicar, independentemente da brutalidade dos seus actos”

Marcos Nine, nun momento da rodaxe de 'A virxe roxa' © Marcos Nine

Marcos Nine tece con fragmentos de filmes da época, ilustracións e entrevistas o documental 'A virxe roxa', un retrato psicolóxico e histórico de Aurora e Hildegart Rodríguez, a nai que mata á súa filla concebida para ser perfecta pero que se rebelara

A historia de Aurora e Hildegart Rodríguez é moito máis que a dunha nai que mata a súa filla, á que concibira para ser perfecta, porque se rebelara contra ela. É toda unha metáfora dun tempo: a primeira revolución industrial, a loita obreira, as utopías sociais… Marcos Nine tece, a partir de fragmentos de filmes da época, do uso da ilustración e de entrevistas con expertos un relato posible da evolución da relación entre a nai e filla no seu contexto histórico afondando no retrato psicolóxico de ambas, e sobre todo da primeira, nun documental de fascinante beleza: A virxe roxa. Falamos con el sobre este filme.

Como foi a presentación da película en Numax?

Pois moi ben. As reaccións, en xeral, están sendo moi boas. Sempre queres que guste o que fas, pero estamos sorprendidos de ter tanto apoio…

A imaxe é, basicamente, unha montaxe de fragmentos de filmes de entre os anos 10 e os 70 do século XX, aínda que máis ben dos 10 ao 50. Case unha historia do cine, con anacos moi ben escollidos e colocados. De cantas películas saíron?

Hai imaxes de 423 películas, pero vimos 2.500. Entre as máis curtas e as máis longas, unhas 600 horas de material. Pero foi un proceso algo peculiar. Normalmente, cando empezas a montar unha película, xa tes todo o material escollido. Neste caso, a medida que iamos vendo películas, íase transformando todo. Partimos, claro, dunha necesidade, derivada da ausencia de imaxes de algo que aconteceu 100 anos atrás. Como director tiven que enfrontarme a isto e esta foi a solución pola que optamos. Queriamos ademais ambientar ben o contexto para que se entendesen as motivacións de Aurora e Hildegart e había moitas películas da época que podían axudar niso.

Escribín un guión con Rocío González no que formulabamos desexos: que tipo de imaxes nos gustaría ter para, a partir de aí, comezar a buscar. Foron como seis meses de montaxe, que non é moito: en A viaxe de Leslie levoume once meses. O fluxo era constante: chegaban unhas 40 horas de material por semana. O guión estaba estruturado en doce capítulos que despois non foron na película, pero servíronnos para clasificar mellor o material. Houbo que xestionar dereitos con institucións, procuramos traballar con xente que cobrase por segundos de película e non por minutos porque moitas veces chegábanos cuns segundos; usamos imaxes libres; noutros casos como lles gustaba o proxecto colaboraron con nós cedéndonos o material ou rebaixando os custos… Erika Alonso, a documentalista, fixo un moi bo traballo.

Fragmentos de época empregados en 'A virxe roxa' © Marcos Nine

A idea orixinal é de Amalia Mato e Chema Gagino…

Foi en encargo deles, si. Levaban tempo investigando e tiñan moi controlado o que hai publicado. Levaban tempo coa idea de facer unha película documental sobre estas dúas mulleres. Formulábano desde a idea da euxenesia: concibir unha filla como un experimento de laboratorio. Un feito relacionado coa historia de Frankenstein. A min interesábame moito pero faltábame un enfoque meu, algo que puidésemos achegar nós e que non estea xa nos libros -tampouco podiamos contar todo o que está nos libros-. Entón optamos por dar a coñecer o perfil psicolóxico, un aspecto que permitise entendelas a elas en relación con como se movía o mundo nese momento. A min interesábame ademais moito o contexto da revolución industrial, as utopías sociais, o movemento obreiro, o conflito entre o home e a máquina… Sempre me resultou fascinante.

A impresión que dá é que non pretendedes xulgar a Aurora Rodríguez, senón explicar todo o que pasou, axudar a entendelo por moi terrible que sexa.

“Pareceríame facilón facer un xuízo sobre Aurora despois de coñecer o resultado da historia”

Non quero facer películas que sirvan para crear prexuízos. Ademais pareceríame facilón facer un xuízo sobre Aurora despois de coñecer o resultado da historia. A non ficción o que debe facer é colocar o espectador no lugar do protagonista e axudalo a entender. Transmitir, nese sentido, empatía, o cal non significa compartir a posición de Aurora, claro. Ese é o xeito en que entendo o meu oficio.

Seguindo con como está contada a historia, é moi importante, ademais dos fragmentos de filmes, a ilustración. Que función queriades que cumprise?

Alberto Taracido foi o encargado da ilustración, que xoga dous papeis. Por un lado serve para marcar momentos clave da vida de Aurora e de Hildegart. Polo outro, que non se ve pero é moi importante, vale para evitar que, nunha película feita de fragmentos, o espectador se perda. A ilustración permite ir situándose nas etapas vitais das protagonistas: a Aurora nena, nai, maior… Sería como a función que cumpre a datación nos documentais que van poñendo o tempo no que se sitúan os feitos: en lugar deste tipo de grafismos, por exemplo, nós usamos a ilustración.

Hai un terceiro elemento narrativo que son, por unha banda, a voz en off do narrador -que é Antonio Durán ‘Morris’- e por outro as quizais dramatizacións sonoras dos diálogos entre Aurora e a súa filla, ademais da lectura tamén en off de fragmentos de escritos delas: a voz de Hildegart é de María Vázquez e a de Aurora de Nerea Barros.

Son diálogos teoricamente reais ou, polo menos, tal como foron transmitidos por Aurora. Nós fomos ás fontes escritas, ás investigacións que se fixeron sobre a historia. Mais hai unha parte importante da historia que nos chegou filtrada por Aurora a través do libro de Eduardo de Guzmán, Aurora de sangre. Vida y muerte de Hildegart Rodríguez, no que se baseou a película de Fernando Fernán Gómez, Mi hija Hildegart. Eduardo de Guzmán é un xornalista que dedicou moito tempo a este caso e despois escribiu este libro, no que se recollen conversas entre as dúas protagonistas. Despois están, si, os fragmentos de artigos de prensa de Hildegart.

Fotograma de 'A Virxe Roxa', de Marcos Nine © Marcos Nine

O cuarto elemento que serve para contar a historia son as entrevistas con Rosa Cal, Xavier Castro, Guillermo Escrigas, Lola Ferreiro, Fernando Agrasar e Guillermo Rendueles. Como os escollestes?

“Hildegart e Aurora son pioneiras do feminismo e nós queriamos que iso xa formase parte da propia película”

Son distintos tipos de entrevistas. Hai expertos vinculados coa figura de Aurora e outros que nos axudaron a contextualizar a historia. Guillermo Rendueles escribiu El manuscrito encontrado en Ciempozuelos a partir dos informes psiquiátricos de Aurora. A achega deste autor é fundamental para entender a psicoloxía de Aurora. Rosa Cal, que descubriu quen fora o pai de Hildegart, investigou moito a figura de Aurora. Tivo acceso ás actas do xuízo de Aurora e coñece ben a súa historia e da súa familia. É a autora do libro A mí no me doblega nadie.

Lola Ferreiro achega a perspectiva de xénero que queriamos que estivese xa dentro da película. Hildegart e Aurora son pioneiras do feminismo e nós queriamos que iso xa formase parte da propia película, non que fose unha interpretación que puidese desprendense da historia. Para iso era moi importante explicar a situación das mulleres na época, a súa subordinación ao home, e como a Igrexa aproveita a realidade da sexualidade humana para someter a sociedade. Lola Ferreiro contextualiza iso: o control sobre a sexualidade feminina, o mandato sobre a sexualidade feminina con función procreadora, a falta de educación sexual…

De feito, na interpretación psicolóxica que achegades de Aurora, a escisión católica -e non só- entre alma e corpo é importante. Ela “queda” coa alma de Hildegart ao mesmo tempo que destrúe o seu corpo… Tamén a euxenesia, que hoxe asociamos co nazismo, pero que nese momento era unha idea moi estendida a aceptada…

“Aurora quere crear a muller perfecta que sería o modelo da muller do futuro, a muller que redima as mulleres das ataduras do século XIX”

Había na época unha corrente de pensamento segundo a cal se podía transmitir a alma dun corpo a outro. Iso forma parte tamén do contexto histórico, no que afonda o historiador Xavier Castro. Fernando Agrasar, pola súa banda, fálanos das utopías da época: el sabe moito das solucións habitacionais relacionadas con estas utopías. E Guillermo Escrigas coñecía moi ben o Ferrol da época. Aurora leva ao extremo a separación corpo/alma, da que parte o seu xeito de ver o mundo. Ela detesta a muller real, que identifica co material, co contrario do espiritual, que representa o home.

Quere, por iso, crear a muller perfecta que sería o modelo da muller do futuro, a muller que redima as mulleres das ataduras do século XIX. Hai unha frase moi representativa do seu pensamento, que non está na nosa película, que é que “ningún hombre me hizo gozar de la cintura para abajo”. A euxenesia ten que ver coa crise finisecular, partindo da idea malthusiana de que a poboación medra máis que os recursos, entón hai que reducir a poboación. Había dous posicionamentos sobre como conseguilo: estirilizando xente para que se reproducisen só os máis aptos intelectualmente e usar anticonceptivos. Nese momento chocan esas dúas correntes, a euxenésica e a da educación sexual: educar o proletariado para que que tomase medidas para limitar o número de fillos. A euxenesia foi despois levada ao extremo polos nazis, o cal a puxo en evidencia.

Tamén está moi presente o movemento obreiro na película. Aurora e Hildegart eran socialistas -o PSOE marxista do Pablo Iglesias de Ferrol era moi distinto do de hoxe- e a segunda tivo un importante papel na política, ademais de como escritora. Que queriades salientar deste aspecto?

“É un tempo de idealismo que tamén queremos que o espectador compare co presente” 

Pois o choque entre o home e a máquina é como a loita entre patrón e obreiro. A irrupción da máquina representa o patrón de forma metafórica: se podo substituír un obreiro por unha máquina, mellor. É o contexto da primeira revolución industrial. Do movemento obreiro e das utopías sociais. E iso é algo que queriamos que estivese presente: a esperanza nun mundo mellor, os proxectos que cuestionaban a sociedade, a educación… para mellorala. É o caso dos falansterios, que son proxectos de equidade social: todos participan da educación dos fillos… E é moi interesante que Aurora, asumindo as tendencias da época, tentase facer o seu propio falansterio no Ferrol da época. É un tempo de idealismo que tamén queremos que o espectador compare co presente. Polo movemento obreiro en xeral e sobre todo por esa esperanza dun mundo mellor. Paréceme moi marciano, por exemplo, que se descontextualicen ideas de Largo Caballero ou de Indalecio Prieto…

As folgas revolucionarias e, mesmo a violencia, enténdense mellor tendo en conta a tremenda desigualdade da época. O Ferrol de militares, por un lado, e obreiros que vivían na miseria polo outro. Por exemplo. Aurora pensa que o socialismo non é abondo contundente co fascismo…

Ademais da pobreza extrema, a tremenda mortalidade infantil, por exemplo, pois non tiñas ningunha garantía de que os teus fillos fosen sobrevivir. Ou os nulos dereitos laborais, os nenos traballando, a falta de garantías tamén de saír vivo do traballo… As mulleres tiñan que traballar e moitas veces levar con elas os fillos ao traballo… De todo iso non hai tanto tempo. Podíanse facer unhas cantas películas para contalo.

Rodaxe dunha das entrevistas incluídas en 'A virxe roxa' © Marcos Nine

A música -a orixinal é de Arturo B. Kress- xoga tamén un papel importante na película.

Aurora educou o fillo da súa irmá, Pepito Arriola, un neno prodixio da música, nos seus primeiros anos de vida. A Real Filharmonía sacou un disco coa música de Pepito Arriola que eu escoitei mentres facía a película, así que serviume de inspiración. Ía moi ben co ton do filme e axuda a expresar como era Aurora. A música orixinal ten que ver coa idea de oración. A Aurora móvea unha fe tremenda no que fai, unha enorme forza interior que a leva a crear a muller perfecta.

Despois temos outras músicas como o Ave María, que evoca a Inmaculada Concepción. A min gústame moito a secuencia da concepción de Hildegart: a concepción como unha idea mecánica, o home como algo instrumental, só portador dunha semente… E temos tamén dúas pezas de Vivaldi para o nacemento e ocaso de Hildegart: como se dispara a súa carreira e como cae. A Canción de Solveig, de cando nai e filla discuten, é como a historia de Penélope: Aurora pasa a vida agardando a nai que nunca tivo e o que atopa ao final é a morte...

Fálase ao final do xuízo, da discusión sobre se Aurora era unha tola… Tamén se ve como a saúde mental vai empeorando.

Aurora é unha muller que sufriu moito, que non encaixaba na súa época e que ademais tiña unha enfermidade mental difícil de levar. Tentou ser libre nunha sociedade que non llo permitía…

As dúas, nai e filla, lían moito nun tempo no que se consideraba ás mulleres intelectualmente inferiores.

Si. Eran mulleres adiantadas. E eu penso que Aurora, independentemente da brutalidade dos seus actos, é unha muller a reivindicar polo que fixo. No xuízo foi ninguneada, pois o que importaba non era ela senón a discusión política… Era unha muller de esquerdas que matara a súa filla… 

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.