A Audiencia Nacional condena a Adif e Renfe por un incendio en Boborás que queimou 180 hectáreas en 2015

Vías do tren ao paso por Boborás, nas proximidades de donde se produciu o incendio © Google

Adif non limpou correctamente as marxes da vía entre Santiago e Ourense e permitiu que un tren seguise circulando malia ser coñecedora do mal estado dos seus freos, que soltaban faíscas e que non foran comprobados por Renfe

O 29 de xuño de 2015, sobre as 15.30 horas, as faíscas que soltaban as rodas dun tren de mercadorías que circulaba pola liña Santiago-Ourense provocaron un incendio forestal en Boborás con catro focos ao longo das vías. Obrigou á intervención da Unidade Militar de Emerxencias (UME), puxo en risco varias casas das que houbo que desaloxar os seus ocupantes e non se deu por extinguido ata día e medio máis tarde, tras queimar 180 hectáreas

Sete anos máis tarde a Audiencia Nacional vén de condenar a Adif e Renfe, as empresas públicas responsables das vías e dos trens, respectivamente, a indemnizar á comunidade de montes de Costas de Xurenzás con preto de 69.000 euros polos danos causados. A sentenza considera probado o “nexo causal entre as actuacións de Adif e Renfe e o incendio producido, o que dá lugar á responsabilidade solidaria de ambas respecto dos danos producidos”. Adif, constata a sentenza, non limpou correctamente as marxes da vía entre Santiago e Ourense e permitiu que o tren circulase malia ser coñecedora do mal estado dos seus freos, que soltaban faíscas e que non foran comprobados por Renfe.

Vías do tren ao paso por Boborás, nas proximidades de donde se produciu o incendio © Google

A sentenza da Audiencia Nacional condenando a Adif e Renfe chega despois de que a comunidade de montes afectada reclamase unha indemnización a Adif e Renfe por 108.000 euros. As empresas públicas non contestaron e obrigaron á comunidade a recorrer á xustiza, na que nun primeiro momento un xulgado central do contencioso-administrativo desestimou a súa petición co argumento de que Adif limpara as marxes da vía dous meses antes e que os vagóns que provocaron o incendio non eran de Renfe senón doutra empresa e que ela só os transportaba.

Porén, a Audiencia Nacional invalida esa sentenza por considerar que non estivo correctamente motivada e vulnerou o dereito á tutela xudicial da comunidade de montes. O tribunal considera acreditado que “a causa do incendio foron as faíscas e restos metálicos que se desprenderon do tren, ao atoparse os freos en mal estado, e caer nos restos de materia orgánica existentes xunto á vía”.

A Audiencia Nacional di de Adif que a ela correspondía “o adecuado mantemento dos terreos veciños das vías férreas”. A partir desa premisa, a sentenza dá conta dun informe de investigación das causas do lume elaborado pola Xunta que sinala a existencia nos laterais da vía de restos das podas realizadas dous meses antes por Adif. A empresa pública rozara a zona, pero deixou alí os restos “que foron os que facilitaron e permitiron o incendio ao caer sobre os mesmos as partículas procedentes dos freos dos vagóns”.

Fragmento da sentenza da Audiencia Nacional que condena a Adif e Renfe polo incendio de Boborás de 2015 CC-BY-SA Praza Pública

A sentenza di que Adif rozara as marxes da vía pero deixara alí os restos “que foron os que facilitaron" o incendio, e que malia ser coñecedora de que saía fume dun vagón "permitiu a continuación da viaxe en lugar de deter o tren"

O tribunal tamén salienta que un informe de Renfe recolle o parte de incidencias do maquinista, no que se indica que o posto de mando comunicáralle que ao paso do tren por Padrón “un axente vira saír fume do primeiro vagón, efectuando unha parada onde comprobou que o freo ía amarrado” e as zapatas rozaban coas rodas. A sentenza conclúe que “dito parte pon de manifesto que se puxo en coñecemento do posto de mando a aparición de fume e que o freo dun vagón ía amarrado, e permitiuse a continuación da viaxe en lugar de proceder a deter o tren na estación de Lalín, aumentando o risco de que se producira o incendio, o que finalmente se produciu, sendo imputable a falta de dilixencia na detención do tren a Adif”.

Renfe aceptou transportar os vagóns doutra empresa sen comprobar o estado no que se atopaban, o que para o tribunal a fai tamén responsable

Por outra banda, a sentenza sinala que os vagóns, que saíran do porto de Marín, eran propiedade da empresa VTG Rail España SL e que Renfe puxera á súa disposición a locomotora. Pero salienta que “aínda cando Renfe non sexa o propietario dos vagóns, á hora de aceptalos para o seu transporte debeu efectuar un control sobre o estado dos vagóns, comprobando o adecuado mantemento dos mesmos, e o estado no que se atopaban”, algo que para o tribunal non consta que fixese. Por iso, aprecia “unha falta da dilixencia esixida, que a fai responsable dos danos ocasionados”, sen prexuízo, engade, “de que en virtude das relacións internas co propietario dos vagóns poida repetir contra el”.

Fragmento da sentenza da Audiencia Nacional que condena a Adif e Renfe polo incendio de Boborás de 2015 CC-BY-SA Praza Pública

Finalmente a sentenza analiza a contía reclamada pola comunidade de montes prexudicada, e fronte á súa reclamación de 108.000 euros conclúe que o que debe recibir son preto de 69.000 euros.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.