Dous anos van xa do descarrilamento, o 24 de xullo de 2013, dun tren Alvia á entrada de Santiago provocando 79 mortos e 150 feridos. Tras un primeiro ano de instrución xudicial que a maioría das partes cualificaron como moi áxil, distintos motivos retardaron a investigación neste último exercicio, ata o punto de que poucos se atreven a realizar un prognóstico sobre se aínda han de pasar meses ou anos ata que se celebre o xuízo.
Actualmente o maquinista, Francisco José Garzón, agora con 54 anos, é o único imputado tras admitir que se despistou e non freou a tempo antes da curva de Angrois tras recibir unha chamada do interventor do tren. Quedou en liberdade tres días despois do accidente porque os cargos, homicidio por imprudencia, non levarían consigo unha gran pena de cárcere de resultar finalmente culpable e porque está colaborando en todo momento coa investigación. Ao recibir a alta médica, un ano e medio despois do accidente, tivo que reincorporarse ao traballo, pero non volverá conducir trens e agora desempeña labores administrativos en Renfe, intentando pasar desapercibido para, como el mesmo recoñeceu, non incrementar a dor das vítimas.
Non existía activo ningún sistema de seguridade de apoio que puidese evitar ou paliar o seu fallo humano. Por esa deficiencia foron imputados ata 27 técnicos e excargos de Adif, desimputados pola Audiencia
Pero el non foi o único imputado ao longo destes dous anos de instrución. Nin nas vías nin no tren existía activo ningún sistema de seguridade de apoio que puidese evitar ou paliar o seu fallo humano. Por esa deficiencia resultaron imputados ata 27 técnicos e ex altos cargos de Adif, a empresa pública xestora da rede ferroviaria. Pero por dúas veces a Audiencia Provincial da Coruña considerou que non contraviñeran ningunha norma expresa que os obrigase a dispoñer maiores medidas de seguridade e revogou as decisións do primeiro xuíz instrutor da causa, Luis Aláez. Porque o proceso leva xa dous instrutores, o que non contribuíu a axilizar a investigación, agora á espera de que o segundo xuíz, Andrés Lago, decida que pasos dar unha vez coñecidas hai un mes as peritaxes definitivas dos tres expertos designados polo xulgado.
En realidade, nestes dous anos as expectativas sobre o ritmo da investigación fóronse acelerando ou freando a medida que se desvelaban novos datos sobre as circunstancias do sinistro.