"A confluencia política dáse na rúa, se é así os dispositivos electorais nacen automaticamente"

Fernández, no acto coa Marea Atlántica CC-BY-SA Praza Pública

David Fernández (Barcelona, 1974), ten de político profesional o mesmo que de persoa sen coñecementos. Cando este xornalista de La Directa que comezou de operario da Seat irrompeu no Parlament de Catalunya á fronte da CUP moitos dos que, por acción ou omisión, si son verdadeiros políticos profesionais, ficaron sorprendidos pola solidez do seu discurso con independencia de que o compartisen un chisco, moito ou absolutamente nada. De visita en Galicia para compartir actos coa Marea Atlántica e mais con Anova, Fernández fala devagar e en ton calmo para expresar un ideario contundente e inzado de referencias tanto dos libros como da rúa. Coa vista posta no proceso político catalán e, colateralmente, nas vindeiras convocatorias electorais, advirte da necesidade de atender á "prolífica experiencia" de "movementos políticos de base popular que morreron nas institucións". Mentres, o Centre d'Estudis d'Opinió vénno situando como o líder político catalán máis valorado.

Nos últimos tempos fálase continuamente de confluencia cara ás eleccións. Existe o risco de que a confluencia acabe sendo un obxectivo en si mesmo?
Acaba sendo un obxectivo en si mesmo e, o máis preocupante, acaba sendo un obxectivo electoral. E o político non é só o electoral, é unha lectura moi restritiva. A nosa experiencia da CUP é que vai moito máis ligado aos movementos sociais, á capacidade de autoorganización popular, de procesos asemblearios e de participación directa. É moito máis que votar cadra catro anos, é votar cada día con accións colectivas. Se convertemos a confluencia nun mito vai ser pouco útil. A unidade ten que partir de que se xunten os diferentes, ten que haber respecto á diversidade e á pluralidade. En Catalunya hai diferentes dinámicas complexas; a crise é económica, política, de réxime, cultural e tamén crise das esquerdas, que se comportaron nas súas políticas como auténticas dereitas. Vimos dun colapso da esquerda, que non soubo responder ás necesidades sociais e á auxe das desigualdades e da pobreza. Para nós a formulación é en código aberto, as Candidaturas de Unidade Popular son un instrumento de intervención política e social ao servizo das clases populares e considerámonos parte dunha unidade popular que ten que vir como concepto político operativo. Reducilo ao electoral é empobrecelo.

"A crise é económica, política, de réxime, cultural e tamén das esquerdas que se comportaron como auténticas dereitas"

Porque sería falar, a efectos prácticos, de coalicións...
Nun contexto como o actual, da crise global e da crise no sur de Europa, no que as institucións presuntamente democráticas teñen pouca marxe de manobra pola tiranía dos mercados, onde se constrúe é fora. Hai unha lóxica pervertida e pervertible de que cada vez que hai un ciclo electoral sae á unidade e ao día seguinte das eleccións todo o mundo a esquece... A unidade é moi cacarexada e pouco practicada. A confluencia dáse no social, na rúa, e a partir de metodoloxías compartidas e obxectivos comúns. Se iso é así ninguén debería preocuparse, porque automaticamente nacen os dispositivos político-electorais se o movemento o considera oportuno. CUP está no Parlamento non direi como un accidente, pero si como unha excepción froito do contexto político e económico que vive a sociedade catalá. E o outro tamén é poder mirar atrás. Hai dificultades manifestas e reais e unha cultura de esquerdas añeja, que mesmo é desexable que sexa caduca, moi xerárquica, vertical, baseada en principios de autoritarismo e dun vangardismo mal entendido, no menosprezo dos movementos sociais, baseada no esquecemento dos desposuídos e de que a esquerda é un proxecto de transformación social, non de xestión institucional... 

A esquerda ten que desaprender a súa relación cos movementos sociais e aprender a que relacionarse con eles non implica controlalos ou mesmo, por así dicilo, hackealos?

"Houbo unha tendencia á monitorización dos movementos sociais e, cando non funcionaba, á criminalización"

É a tendencia que houbo. A monitorización, a disciplinización, e cando iso non funcionaba, a criminalización, mantelos no silencio ou á marxe. E no ciclo que vivimos agora, nunha esquerda para o século XXI, pensamos que a proba do algodón é o respecto á autonomía dos movementos sociais. Cómpre asumir que as tensións entre movementos sociais e espazos político-institucionais sempre van estar aí. E o respecto é fundamental. Senón, volveremos matar o movemento. Non é a primeira vez que un liderado político tenta calar ou controlar un movemento. A autonomía dos movementos sociais é clave para unha esquerda realmente social que despois pode ter expresións políticas e institucionais. Ademais, nun ciclo como o do réxime do 78, son fundamentais os vellos-novos movementos sociais como o ecoloxismo, pacifismo ou feminismo, xunto aos novos polos dereitos dos migrantes, pola socialización da cultura ou contra os desafiuzamentos. Deberíamos aprender que na Transición houbo un baleirado dos movementos sociais. Pasabamos dunha ditadura real a unha democracia formal e, cantas vogalías de muller acabaron na Concellaría de Muller ou cantas vogalías de movemento veciñal acabaron na Concellaría de Urbanismo? Hai unha frase moi italiana que di que, sobre todo a socialdemocracia, utiliza os movementos sociais como escaleira para acceder ao poder e, cando chega, guíndalles a escaleira enriba. Iso é unha auténtica perversión do político e un xeito de afogar enerxías sociais emancipadoras que son imprescindibles.

Como len na CUP, mentres apostan por reformular a esquerda, que haxa quen di que iso de esquerda e dereita xa non vale? Pablo Iglesias, por exemplo, asegura que ler á política nese eixo é “un xogo de trileiros”...
Eu creo que só hai un treito de coincidencia, que é a crítica á esquerda preexistente. Pero é que a esquerda oficial non era esquerda, era unha xestoría das políticas controladas polos mercados financeiros e hai frases que o metabolizan. Hai unha frase latinoamericana que di: o poder é como un violín, sempre se colle coa esquerda e tócase coa dereita. Ou aquela, do 15-M, que se preguntaba “-Onde está a esquerda -Ao fondo, á dereita”. Ese é o fracaso, a desfiguración do proxecto de esquerdas. Co outro non estamos de acordo; nós somos de esquerdas, anticapitalistas, e temos unha conciencia de clase que nos fai facer unha lectura internacional dun capitalismo senil cuxa función é roubar, matar e mentir e reivindicámonos de esquerda. Outra cousa diferente é que na desdemocratización da democracia formal, na que nós votamos cada catro anos e os mercados financeiros, cada día, haxa unha lóxica arriba-abaixo, coas elites corporativas e oligárquicas globais e a maioría da sociedade. Iso existe, pero é pura loita de clases.

Fálase de arriba e abaixo para, dalgún xeito, disfrazar esa loita?

"Cómpre recuperar as palabras, que é o primeiro que nos rouban: Nós somos independentistas, de esquerdas e radicalmente democráticos"

Si, e iso expresa a crise da esquerda na que algúns tentan elaborar novos códigos. A experiencia das CUP é ao contrario. Cómpre recuperar as palabras, que é o primeiro que nos rouban, para interpretar a realidade. Nós somos independentistas, de esquerdas e radicalmente democráticos. E todo dende a perspectiva da loita de clases. Eses significantes baleiros xeran ambigüidade e nós seguimos crendo nas ideas dun proxecto emancipatorio colectivo. Se esa nova elaboración é unha crítica a unha esquerda que foi cómplice do capitalismo senil, ningún problema, de feito a CUP nace por desencontro e decepción coas esquerdas, con esa esquerda divina que esqueceu o seu potencial de transformación social. Iso de arriba e abaixo lémbrame a Espartaco [ri], é pura loita de clases. Ou, por dicilo en termos do que din os outros: Warren Buffet, a terceira fortuna do planeta, dixo en 2010, en plena financiarización da economía mundial, que “isto é unha guerra, chámase guerra de clases e estamos gañando nós”.

Hai un contexto no que a soberanía dos Estados xa non ten nada que ver coa soberanía dos pobos e a dignidade das persoas, por iso nos reivindicamos de esquerdas. Que o deserto do real que deixou a esquerda oficial nos fai reconstruírnos é certo, pero de aí a renunciar ás tradicións emancipatorias do movemento obreiro...  Estamos nunha lóxica na que a contradición pode ser capital-traballo, pero no caso catalán xa é a da exclusión. Xa non son só as condicións do traballo, senón que un terzo da sociedade está en dinámicas de exclusión ou marxinación, outro terzo está en lóxicas de precarización e hai outro que aínda vive no antigo réxime, naquela concepción do Estado de Benestar. Estamos unha sociedade a tres terzos na que a lectura dos desposuídos precisa doutros dispositivos. A maior vitoria do neoliberalismo, que é a que estamos combatendo, é cultural, é a que rompe o vínculo social comunitario.

David Fernández, na Coruña CC-BY-NC-SA Anova

Despece

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.