Terceiro aniversario de esperanza tras dous de indignación en Angrois

Gráfico interactivo sobre o accidente de tren de Angrois Dominio Público Praza Pública

No primeiro aniversario do accidente de tren de Santiago, 13 cargos de Adif daquela imputados pola súa posible responsabilidade no sinistro viñan de negarse a declarar. No segundo aniversario, o maquinista do Alvia, Francisco José Garzón, volvera a ser o único acusado por despistarse e non frear a tempo antes da curva de Angrois logo de recibir unha chama do interventor do tren. O terceiro aniversario cúmprese este domingo, 24 de xullo, e é o primeiro que as vítimas afrontan con algo de optimismo de cara a que se esclarezan todas as circunstancias que rodearon o sinistro. Optimismo moderado grazas a que nas últimas semanas a Audiencia Provincial da Coruña vén de reabrir a instrución para que se investigue mellor a responsabilidade de Adif e a que a Axencia Ferroviaria da UE criticou a investigación técnica realizada por Fomento por centrarse só no erro recoñecido do maquinista. Optimismo que non esconde que, tres anos despois, 80 mortos e 144 feridos agardan aínda xustiza.

O accidente de tren de Angrois cumpre este domingo tres anos sen que as vítimas viran aínda atendida a súa petición de xustiza

Cando o 24 de xullo de 2013, véspera do Día Nacional de Galicia, festa grande en Santiago, o Alvia descarrilou en Angrois, o caso parecía fácil. O maquinista despistárase e chegara a 179 quilómetros por hora a unha curva que tiña que tomar a menos de 80, apresuráronse a salientar as autoridades. Pero o caso comezou a complicarse unhas semanas despois, a medida que La Voz e El País foron contando todas as eivas de seguridade que existían na liña, na que Adif decidira en 2010 non instalar o sistema de freado automático do AVE (o ERTMS) xusto na curva de Angrois, e no tren, logo de que tamén Adif autorizara en 2012 a Renfe a desactivar o mesmo sistema a bordo dos Alvia. Non había ningún sistema de respaldo do maquinista malia que o risco da curva de Angrois era coñecido.

Por esas e outras eivas de seguridade o primeiro xuíz instrutor chegou a imputar ata 27 cargos de Adif, pero por dúas veces a Audiencia Provincial da Coruña levantoulles os cargos. Un segundo xuíz decidiu en outubro do ano pasado, amparándose en peritaxes de dubidoso rigor, que as eivas detectadas non tiñan relevancia penal e propuxo, co apoio do fiscal, xulgar só ao maquinista. Pero a finais de maio a Audiencia Provincial da Coruña ordenoulle que reabra a instrución e analice, empregando para iso outras peritaxes, se Adif tratou como debía o risco existente en Angrois.

As vítimas veñen de obter dúas vitorias parciais coa reapertura da instrución xudicial e a crítica da UE á investigación de Fomento que culpou só ao maquinista

Pouco máis dun mes despois desa reapertura da causa xudicial pola Audiencia, as vítimas lograron acceder, coa mediación do BNG, a un informe demoledor elaborado pola Axencia Ferroviaria Europea sobre como investigou o accidente a Comisión de Investigación de Accidentes Ferroviarios (CIAF) do Ministerio de Fomento. Igual que fixera a Audiencia da Coruña un mes antes, a axencia europea certifica que a CIAF non foi independente e censura que puxo o foco no erro do maquinista sen analizar outras deficiencias de seguridade. Porén, Fomento argumenta que agora a CIAF xa si é independente e que pedirlle que faga outra investigación técnica atentaría contra esa independencia.

Reaberta a investigación xudicial e desmontada a técnica, as vítimas seguen a reclamar responsabilidades políticas. Iso pensaban transmitirlle en persoa o pasado martes a Ana Pastor xusto cando a ministra de Fomento deixou de selo e pasou a presidir o Congreso. Unha cámara baixa cuxa composición fai difícil que se cree a comisión de investigación que reclaman, xa que PP e PSOE opóñense por medo a que salpique a xestión de Pastor e do ex-ministro socialista José Blanco. Porén, coas autonómicas previstas para o outono, tanto o PP galego como o PSdeG comezaron a cambiar o seu discurso. Logo da reapertura da investigación xudicial e do informe crítico da UE, ambos están dispostos a que se realice unha nova investigación técnica, e aínda que os populares seguen a negarse a crear unha comisión parlamentaria, o candidato socialista, Xoaquín Fernández Leiceaga, abriu esta semana a porta a cambiar de postura durante a campaña electoral.

Este domingo as vítimas concentraranse en Angrois á mesma hora en que hai tres anos descarrilou o Alvia

Á espera de que dous meses despois de reabrirse a lenta instrución da causa o seu xuíz instrutor decida o seu próximo paso, este sábado a plataforma de vítimas do sinistro celebra en Santiago unha asemblea. O domingo, ás 11.00 horas, as vítimas concentraranse na Praza do Obradoiro para reclamar xustiza. E xa pola tarde, á mesma hora en que hai tres anos descarrilou o tren, as 20.41 horas, lembrarán na curva de Angrois aos falecidos e feridos.

 

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.