O TSXG corrixe unha sentenza previa que eximía a empresa pública da multa de 45.000 euros que lle puxo a Xunta e desbota os seus argumentos de que non afectou á saúde, que fora Renfe ou que xa tivera outra multa da Confederación Miño-Sil
O 2 de agosto de 2020, cinco días despois de que un tren de mercadorías de Renfe descarrilase en Valdeorras a carón do Sil, Adif, empresa pública xestora da rede ferroviaria, decidiu guindar ao río varios vagóns de forma “intencionada” e tras ser advertida previamente de que non podía facelo. Así o vén de establecer o Tribunal Superior de Xustiza de Galicia (TSXG) nunha sentenza coa que revoca outra previa dun tribunal inferior que eximira a Adif de pagar a multa finalmente de 45.000 euros que lle impuxo a Consellería de Medio Ambiente.
Na nova resolución, con data do 27 de marzo e que aínda pode ser recorrida por Adif ante o Tribunal Supremo pero xa sen mudar os feitos probados, o TSXG desbota argumentos da empresa pública para evitar a sanción como que os feitos non afectaron á saúde humana, que fora Renfe quen tirara os vagóns ou que xa recibira outra multa previa da Confederación Hidrográrfica Miño-Sil, de 10.000 euros.
Cinco días despois do descarrilamento do tren, e para facilitar a operación de retirada dos vagóns, Adif decidiu que Renfe os empurrase fóra das vías, o que rematou con eles no río, e mesmo lle facilitou medios para facelo. Tanto a Consellería de Medio Ambiente como a Confederación do Miño-Sil sancionaron eses feitos, pero Adif recorreu na xustiza e un tribunal do Contencioso-Administrativo de Santiago anulou a multa da Xunta cos argumentos de que os vagóns non eran un residuo, que non eran perigosos e que a empresa non tiña intención de deixalos alí de xeito definitivo. Tras esa sentenza foi o Goberno galego quen recorreu e agora o TSXG di que a súa multa estaba ben posta.
Fronte ao recurso da Xunta Adif presentou alegacións, pero o tribunal desbotounas. Por unha banda, a empresa xestora das liñas ferroviarias argumentou que fora Renfe quen realmente guindara os vagóns ao río. Pero o TSXG di que a operación fíxose “de forma conxunta por persoal e con medios de Renfe e Adif, baixo a competencia decisoria desta última” e “de forma consciente e intencionada”. Tamén di que “se omitiu obter a autorización pertinente, de cuxa necesidade foran advertidos” por un vixiante da empresa pública Tragsatec que actuaba en nome da Confederación Hidrográfica.
![](https://praza.gal/storage/uploads/doc-6d2835b.jpeg)
Adif tamén argumentou que non tiña intención de deixar os vagóns no río, pero o TSXG di que iso non a exime de culpa e lembra que os retirou despois dunha orde expresa da Xunta unha vez iniciado o expediente sancionador
Adif tamén argumentou que a Xunta non aplicara correctamente a lei sancionadora de verteduras, por unha banda porque os vagóns non podían ser considerados unha vertedura, porque non eran perigosos para a saúde das persoas e porque non había intención de deixalos no lugar de xeito indefinido. Pero o TSXG di que non é necesaria a intención de permanencia das verteduras ou a súa perigosidade para que sexan consideradas como tales. De feito, lembra que a recuperación dos vagóns realizouse despois dunha orde expresa da Xunta unha vez iniciado o seu expediente sancionador.
E como o sucedido tamén foi sancionado pola Confederación Hidrográfica do Miño-Sil, con 10.000 euros, Adif tentou argumentar que ninguén pode ser sancionado dúas veces polos mesmos feitos. Pero o Tribunal Superior di que as sancións tiveron por obxecto dous feitos distintos: a Xunta sancionou “a inadecuada xestión dos residuos” e a súa vertedura sen cautelas e sen permiso, mentres que a Confederación Hidrográfica multou “a ocupación non autorizada do dominio público hidráulico e as súas zonas de protección” que resultaron deterioradas.
Ante o argumento de Adif de que a multa non foi proporcionada, a sentenza lembra que a Xunta considerouna unha infracción 'grave', pero hai tamén infraccións 'moi graves' que no caso de residuos perigosos poden chegar a multas de ata 1,75 millóns
Outro argumento empregado por Adif e desbotado polo TSXG é o de que a sanción non fora proporcional, pero a sentenza denégao salientando que a multa de 45.000 euros é a maior para as infraccións graves, como considerou os feitos a Xunta, pero por riba aínda habería infraccións moi graves, de ata 1,75 millóns no caso de residuos perigosos. Nesa ponderación tamén se tivo en conta a complexidade do accidente e da operación para recuperar os vagóns.
Todas estas e outras argumentacións máis xurídicas esgrimidas por Adif son finalmente desbotadas polo TSXG, que avala a multa de 45.000 euros imposta pola Xunta. A sentenza pode ser recorrida en casación ante o Tribunal Supremo, pero nesa vía xa non se poden mudar os feitos dados por probados senón só a valoración xurídica que poidan merecer.