Cen anos da asemblea nacionalista que instaurou o "Día de Galicia"

Asemblea das Irmandades, en Monforte Dominio Público Fundación Otero Pedrayo

No vindeiro outono cumpriranse cen anos desde que os persoeiros das Irmandades da Fala, reunidos na II Asemblea Nazonalista, deciden a elección do 25 de xullo como “Día de Galicia”. O centenario dunha decisión que buscaba reforzar os sinais de identidade do país e os símbolos nacionais e que supuxo a instauración dunha xornada que, desde aquela, vai moito máis aló da súa vertente relixiosa para tornar tamén en festa e reivindicación. 

No outono de 1919, na II Asemblea Nazonalista celebrada en Compostela, as Irmandades deciden a elección do 25 de xullo como Día de Galicia

Aclarábano as Irmandades ao explicar que a escolla da data non fora “pol-a súa sinificación relixiosa, pois o noso movemento non é confesional nin aconfesional", senón “pol-á sinificación mítica e simbólica” da xornada. Con todo, foi a cuestión relixiosa un dos motivos de polémica e discusión daquela segunda asemblea do nacionalismo, celebrada no Colexio San Clemente de Compostela entre os días 7 e 9 de novembro de 1919. De “agre polémica” falaban os xornais da época ao relatar o debate sobre “se o nacionalismo debe ser ou non confesional”, unha disputa que acabou por ser suspendida e coa marcha de asembleístas tras “ruidosos incidentes”. 

A outra razón do conflito, contaban El Ideal Gallego ou El Orzán, residía en decidir se o “ideario máximo” do nacionalismo establecido na I Asemblea de Lugo do ano anterior debía ser “intanxible ou ser modificado”. Causou o “millonésimo incidente”, contaba a prensa. Fora daquela, en 1918, cando se estableceu o primeiro programa político nacional para Galicia, reclamando “autonomía integral” para o país, un “salto ideolóxico” que foi a base da que nacería logo o Partido Galeguista. 

I Asemblea Nazonalista, en Lugo en 1918 Dominio Público Praza Pública

Gil Casares, un dos persoeiros presente, decidiu buscar “o práctico” ante os continuos debates e apostar por un programa mínimo de “cumprimento urxente”. Propoñer, xa que logo, solucións para problemas inmediatos, máis aló dun ideario xa asentado e que, lembrouse, estaba xa definido. Entre aquelas proposicións, a de instaurar o 25 de xullo como Día de Galicia. A coincidencia desta xornada cunha festividade relixiosa provocou que a elección non fose a preferida por todos. Antón Vilar Ponte, presidente da Mesa naquel día, propuxo anos despois celebralo o 17 de decembro, data na que fora executado o mariscal Pardo de Cela na praza da catedral de Mondoñedo. Pero, xa en 1920, tal e como se acordara, celebrouse aquela primeira xornada de “autoafirmación”, coa Diada catalá como un dos principais referentes. 

A coincidencia do Día de Galicia coa celebración relixiosa provocou que membros das Irmandades propuxesen outra xornada, como o 17 de decembro, data da execución de Pardo de Cela

Os irmandiños tamén chamaron a unirse á celebración a "irmáns, amigos i-enimigos". Izados da bandeira azul e branca  en edificios destacados, repartos de propaganda e actos políticos e culturais protagonizaron os primeiros pasos dunha celebración que, segundo indicaba A Nosa Terra no seu editorial do 25 de xullo de 1922, debía ser de "comunión e ledicia para os galegos, un acto externo para que moitos dos nosos compatriotas se dean conta do que son, da terra nai, á que teñen que volver se queren ser algo"."Que hoxe todos poñan o seu pensamento en Galicia, falen a súa propia fala, e recen os versos dos nosos poetas!", animaban. 

Asentou así unha celebración polo 25 de xullo grazas a aquela asemblea que debateu e propuxo moito máis que aquel Día de Galicia. Gil Casares, Vicente Risco, Quintanilla, Peña Novo, Castelao, Xesús Culebras, Tomás Rodríguez, Vilar Ponte, Deulofeu, Noguerol... Importantes persoeiros do galeguismo e nacionalismo participaron durante tres días nos debates. Na apertura, insistiron en pular pola “transformación” e o “común progreso” de Galicia, así como o desenvolvemento da súa “cultura propia” e dun país “por e para os galegos”.

No día seguinte, os asembleístas homenaxearon e asistiron a unha misa na honra de Luís Porteiro Garea, falecido pola pandemia de gripe un ano antes con só 28, un dos fundadores das Irmandades e impulsor do nacionalismo político máis aló da reivindicación cultural e lingüística. Na mesma xornada, acordaron unha serie de demandas que incluían a reforma electoral para un sistema proporcional nas eleccións ás Cortes ou a “rápida construción” do ferrocarril da costa, “que tanto interesa a Galicia”.

Pola tarde, acabáronse de definir outra serie de demandas tras unha unánime “censura ao caciquismo”. Entre elas, o “intercambio cultural entre España e Portugal” e unha “franquía de Aduanas entre ambos países para as obras de carácter cultural”, ademais de reclamar a “libre entrada dos portugueses en España e reciprocidade en Portugal”.

A asemblea demandou naquela xornada a “libre entrada dos portugueses en España e reciprocidade en Portugal”, a creación dunha cátedra de Historia Galega ou unha Escola de Xornalistas Galegos

Tamén se reclama a “autorización aos concellos para urbanizar as cidades”, unha bolsa de traballo en Galicia para os emigrantes, un tribunal social para dirimir cuestións entre obreiros e patróns ou a representación das industrias pesqueiras galegas e dos sindicatos labregos na Junta de Valoraciones y Aranceles. Ademais, demandouse unha Escola de Xornalistas Galegos, o traslado da cátedra de Lingua e Literatura Galega á Universidade de Santiago ou a creación das de Historia Galega e Dereito Político Galego. Pero tamén algunha proposta que viña adaptarse a unha das paixóns que no ocio estaban a callar entre a cidadanía: “Que sexan decretados de interese público, sen necesidade de expediente, os parques e terreos públicos destinados ao xogo do football

Entre os temas máis polémicos, unha petición para que o galego, ao igual que o catalán e o vasco, fose incluído na Real Academia de la Lengua. Houbo que votar esta proposta, xa que Alfonso Daniel Rodríguez Castelao pediu que o galego fose incluído na Académia da Língua Portuguesa. 

Vicente Risco, ademais, logrou que se aprobase unha conclusión: “Os nazonalistas, agora como decote, coidan que o problema galego é un problema de persoalidade, de libertade e de dinidade. Queren todalas descentralizacións políticas e administrativas, mais entenden que ainda conqueridas estas descentralizacións, o problema nazonalista ficaría sen resolvere. Soio ha ter resolución cando sexamos donos dunha persoalidade propia basada no trunfo dunha propia cultura, que nos independice das culturas alleas”.

Varios membros das Irmandades da Fala, en 1922 Dominio Público Fundación Otero Pedrayo

Púxoselle así o ramo á II Asemblea Nazonalista, a que instaurou o Día de Galicia o 25 de xullo, que xa foi celebrado no 1920. Que dentro de poucos anos, o 25 de xullo, non haxa un fogar galego, aldeán ou vilego, que non deixe de exteriorizar o seu patriotismo”, desexaban as Irmandades. 

No entanto, apenas un ano despois a celebración da incipiente festa chegaron os primeiros obstáculos serios para a súa expansión. A ditadura de Primo de Rivera pasou a considerar "perigosa" e "separatista" toda simboloxía e chamamentos políticos nacionais que non fosen os españois, e por iso prohibiu todas estas manifestacións, que viraron máis privadas e simbólicas. 

A ditadura de Primo de Rivera denunciou o Día de Galicia por "perigoso" e "separatista" e o franquismo provocou que a reivindicación política do 25 de xullo deixase practicamente de existir durante uns anos

A fin do directorio de Primo de Rivera en 1930 deu lugar a unha certa apertura das autoridades, podendo recuperarse as celebracións galeguistas. A chegada da II República impulsou as celebracións do 25 de xullo, a partir de 1931 nucleadas, en boa medida, en torno ao Partido Galeguista, que impulsou en diversas localidades do país mitins e xantares festivos mentres publicacións como A Nosa Terra ou El Pueblo Gallego tiraban números especiais. A partir de 1934 as Mocidades Galeguistas estenden a celebración xa á noite do día 24 coa organización en Santiago do Mitin das Arengas, que só tería dúas edicións. 

O golpe de 1936 e a posterior ditadura provocaron, sobre todo nos seus primeiros anos, que os actos do 25 de xullo ligados a Galicia deixasen practicamente de existir no territorio galego. Impulsáronse no entanto, na emigración e no exilio, con fitos como o Alba de Groria de Castelao. 

A mediados dos anos 50 os galeguistas agrupados en torno á emerxente Editorial Galaxia impulsaron o máis semellante a unha celebración do 25 de xullo en clave galega dende a fin da República: a Misa de Rosalía en San Domingos de Bonaval. Habería que agardar case 20 anos máis ata que, en 1968, a Unión do Povo Galego comezase a organizar actos en clave netamente política polo Día da Patria. En 1979, o primeiro presidente da Xunta preautonómica, Antonio Rosón, promulgaba o decreto "polo que se declara Día Nacional de Galicia o 25 de xullo de cada ano", denominación que segue a ser oficial na actualidade aínda que o Goberno galego a ignore recorrentemente. 

Xuntanza de membros do Partido Galeguista, no ano da súa fundación, en 1931 Dominio Público Fundación Penzol

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.