"Grave incumprimento" dos prazos do bono alugueiro para a mocidade: Defensor del Pueblo e Valedora desmontan a xestión da Xunta

A vicepresidenta e conselleira de Vivenda, Ángeles Vázquez, entrega ela mesma as chaves dunha vivenda a unha moza nunha imaxe de arquivo CC-BY-SA Xunta de Galicia

Os defensores estatal e galego da cidadanía coinciden en sinalar demoras de máis dun ano en resolver as solicitudes cando deberan tardar un máximo de 3 meses

O Defensor del Pueblo vén de facer público o seu informe anual correspondente a 2023, documento no que entre outras cuestións sinala o "grave incumprimento" por parte da Xunta dos prazos previstos para que ela mesma resolvese as peticións de axudas ao alugueiro para a mocidade establecidas polo Goberno de España pero xestionadas polas comunidades autónomas. Malia que debía tardar un máximo de 3 meses en contestar as solicitudes, tanto o Defensor estatal como a Valedora do Pobo sinalan que o Goberno galego acumulou demoras superiores ao ano. O sistema establecido pola Xunta para xestionar as axudas á mocidade leva ao Defensor del Pueblo a dicir que "pouco apoio pódese considerar que reciben" os supostos beneficiarios.

As axudas para alugueiro de 250 euros dirixidas a menores de 36 anos foron implantadas polo Goberno de España dentro do plan estatal de acceso á vivenda 2022-2025, pero son xestionadas polas comunidades autónomas. Son axudas de concesión directa, por orde cronolóxica de entrada das peticións, nas que a administración só ten que comprobar se cumpren as condicións. En Galicia a Xunta abriu o prazo de solicitude o 1 de xullo de 2022 e fixouse a si mesma un prazo de resolución de tres meses. Pero só foi quen de achegarse a ese prazo coas primeiras solicitudes que recibiu, incumpríndoo amplamente coa gran maioría.

"En Galicia, onde o prazo máximo para resolver é de tres meses, en novembro de 2023 aínda estaban tramitando as solicitudes presentadas en xullo de 2022", di o informe do Defensor del Pueblo

O Defensor del Pueblo sinala no seu informe anual que o pasado ano, 2023, recibiu queixas sobre a tramitación aínda pendente desas axudas do ano anterior por parte dos gobernos autonómicos de Galicia, Andalucía, Madrid e Murcia. Segundo o Defensor, esas administracións "manifestaron que están desbordadas ante o elevado número de solicitudes recibidas e que non dispuñan de capacidade suficiente para atender a carga de traballo". Iso levou ao que o Defensor del Pueblo cualifica como "grave incumprimento do prazo máximo previsto" de resolución. 

"En Galicia, onde o prazo máximo para resolver é de tres meses, en novembro de 2023 aínda estaban tramitando as solicitudes presentadas en xullo de 2022", sinala o informe. Isto é, 17 meses despois da apertura do prazo de solicitude a Xunta aínda estaba tramitando peticións recibidas no primeiro mes.

O Defensor del Pueblo entregando o pasado venres o seu informe anual de 2023 á presidenta do Congreso © Congreso / Povedano

O problema recollido polo Defensor del Pueblo no seu informe anual aparece tamén reflectido en actuacións puntuais que foi facendo públicas nos últimos meses a Valedora do Pobo ante queixas concretas recibidas por esas mesmas axudas. Se o defensor estatal sinala que o Instituto Galego de Vivenda e Solo (IGVS), departamento da Xunta responsable da xestión, "comunicou que nun período de catro meses recibira 14.441 solicitudes", a defensora galega confirma esa cifra e dá algún detalle máis da gravidade das demoras. 

Así, desas 14.441 solicitudes recibidas entre xullo e outubro de 2022, a mediados de decembro de 2023, 18 meses máis tarde, o IGVS só fora quen de tramitar uns 5.500 expedientes. Estaba naquel momento analizando aínda solicitudes recibidas o 8 de xullo de 2022, oito días despois de aberto prazo de presentación.

A Valedora do Pobo emitiu recordatorios de deberes legais lembrando á Xunta que debe tramitar os expedientes con "celeridade" e contestar "expresamente e por escrito" ás persoas solicitantes

Un dos problemas da lenta tramitación destas axudas en Galicia é que a Xunta estableceu que pasados os tres meses que se deu a si mesma para resolvelas sen emitir unha decisión expresa a persoa interesada debía entender desestimada a súa petición. Iso non sempre foi así senón que a lentitude da administración a levou a outorgar axudas superados amplamente eses tres meses. Pero, ao tempo, deixou na indefinición a milleiros de solicitantes. Mesmo a quen, pasados os tres meses, presentou recurso ante o que supostamente era xa unha denegación da axuda por silencio administrativo. A Valedora constatou que a Xunta nin resolveu en tempo as solicitudes nin respondeu os recursos de quen entendeu que a súa solicitude fora denegada.

Ante esta situación a Valedora emitiu recordatorios de deberes legais lembrando á Xunta non só que ten que tramitar os expedientes con "eficacia, economía e celeridade" senón que tamén ten que contestar "expresamente e por escrito" tanto as solicitudes de axudas como os recursos que se lle formulen.

Fragmento do informe anual de 2023 do Defensor del Pueblo que agora vén de facerse público CC-BY-SA Praza Pública

Pola súa banda, o Defensor del Pueblo sinala no seu informe anual que ante as queixas recibidas insistiu na "obriga de resolver e notificar os expedientes con celeridade e eficacia e destinar os medios para logralo"

O defensor estatal salienta que esta axuda "foi creada para protexer a un grupo, os mozos, con especiais dificultades á hora de acceder a unha vivenda e emanciparse", polo que conclúe que "pouco apoio se pode considerar que reciben desde a Administración competente se, como resposta ao atraso na tramitación dunha solicitude, se contesta que transcorrido este prazo, sen resolución expresa, a persoa interesada poderá entender desestimada a súa solicitude por silencio administrativo, tal e como fixo o Instituto Galego de Vivenda e Solo da Xunta de Galicia".

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.