A achega económica da Xunta ás bandeiras azuis das praias dispárase un 43% neste 2023

Alfonso Rueda e outros cargos, na cerimonia de entrega das bandeiras azuis de 2022 en Marín CC-BY-SA David Cabezón / Xunta

No ano 1987 a Comisión Europea celebraba o Ano Europeo do Medio Ambiente e decidiu implicarse activamente no Programa Bandeira Azul. Durante a década seguinte, ese distintivo foise estendendo polas praias do continente e lido como sinónimo de calidade e respecto ambiental na costa. 

As bandeiras azuis tiveron o aval da UE ata 1999, cando as autoridades comunitarias se desligaron delas por seren concedidas sen "suficiente rigor" ambiental

Así foi ata que en 1999 a UE rompeu relación coas bandeiras azuis por seren outorgadas mediante criterios sen "suficiente rigor" e non implicaren, por exemplo, "control periódico" sobre as praias. Mesmo "facendo a vista gorda" en máis dunha ocasión, ilustraba en declaracións a El País o daquela voceiro da Dirección Xeral de Medio Ambiente da Comisión Europea, Saturnino Muñoz. Na decisión pesaran tamén as crecentes obxeccións de colectivos ecoloxistas.

Acto de entrega das bandeiras azuis de 2022 aos concellos que as obtiveron, celebrado pola Xunta en Marín CC-BY-SA David Cabezón / Xunta

Xa sen o aval comunitario, as bandeiras azuis continuaron o seu camiño a nivel continental a través da Fundación para a Educación Ambiental, unha entidade con sede en dinamarca que ten na Asociación de Educación Ambiental y del Consumidor (ADEAC) a súa filial española. Como propietaria da marca e organizadora da asignación dos distintivos, ADEAC vén chegando cada ano a un acordo coa Xunta para "desenvolver a campaña Bandeira Azul" cada ano. Trátase dun pacto coa forma xurídica de convenio que neste ano incrementa o seu custo un 43,8%, ata os 57.500 euros.

Dende 2010 a achega do Goberno galego aos convenios coa asociación que organiza as bandeiras azuis veu sendo de 40.000 euros anuais, que se elevan este ano ata os 57.500

Dende a perda do aval comunitario, o custo anual da adhesión ás bandeiras azuis que cada concello solicita se así o desexa para as súas praias non deixou de subir. Así, por exemplo, no ano 2000 a Xunta de Fraga achegou uns 13.200 euros, uns 16.500 en 2001 e 2002 e case 20.000 en 2003. O montante xa se redondeara ata os 25.000 euros no ano 2007 -baixo o mandato de PSdeG e BNG na Xunta- e subiu aos 30.000 en 2008. En 2009 o custo do convenio coa ADEAC chegou a 39.000 euros e dende 2010 veu custando 40.000 ata que neste 2023 chegou a nova tarifa, 57.500 euros.

Segundo consta no convenio rubricado por ADEAC coa Consellería de Medio Ambiente en xaneiro deste ano, o incremento do custo non implica novas obrigas por parte da asociación organizadora. Así, como nos convenios anteriores, a organización asume tarefas como "xestión e estudo das candidaturas de praias", a elaboración  de informes sobre as augas, producir e entregar as bandeiras aos concellos que cumpren os criterios fixados ou elaborar diversos materiais divulgativos, entre outras.

Mención ao risco de estragar espazos naturais fráxiles, na guía das bandeiras azuis para 2023 CC-BY-NC-SA Praza.gal

A Xunta, pola súa banda, comprometeuse un ano máis a achegar os datos técnicos precisos sobre as augas das praias, intermediar entre ADEAC e os concellos ou organizar a cerimonia de entrega das bandeiras. Este evento adoita traer consigo custos adicionais aos do propio convenio coa ADEAC. Así, por exemplo, en 2019 só o alugueiro da carpa baixo a que se celebrou o acto nunha praia de Sanxenxo superou os 17.000 euros.

O Goberno galego liga un ano máis as bandeiras azuis á "xestión ambiental e sostibilidade" das praias aínda que a propia entidade que as concede admite que poden chegar a prexudicar a "espazos naturais fráxiles"

Á espera da celebración da entrega oficial das bandeiras, dende o pasado maio xa é coñecido que Galicia contará con 113 destes distintivos noutras tantas praias, ademais doutras 12 en portos deportivos. Ao anuncialo, a Xunta volveu afirmar que a bandeira azul está rexida por criterios como "calidade das augas", "seguridade e accesibilidade", "dotación de servizos" e tamén "xestión ambiental e sustentabilidade". 

No entanto, a propia ADEAC vén admitindo na súa documentación oficial que nos seus criterios pesan máis os servizos ou os paneis divulgativos que os criterios ambientais, ata o punto de que "ocasionalmente pode suceder que a fraxilidade de certos espazos naturais non aconselle a concesión deste tipo de galardón", xa que "a afluencia dun maior número de visitantes pode poñer en perigo a fauna e flora ou os hábitats". Este relevante matiz é o que veñen sinalando dende hai anos organizacións ecoloxistas como Adega e o que motivou, tamén, que varios concellos galegos e doutros puntos do Estado renunciasen a participar no certame.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.