O Consello de Contas revela que a Xunta está a pagar de máis polas autovías de peaxe en sombra planificadas por Feijóo

Feijóo na inauguración dunha das autovías de peaxe en sombra analizadas polo Consello de Contas e conclusións do órgano fiscalizador CC-BY-SA Imaxe: Xunta de Galicia - Montaxe: Praza Pública

O ente fiscalizador admite que era o xeito máis rápido de facelas, pero censura que o Goberno galego renegociase despois á alza as concesións e di que ata a creba das empresas era mellor para Galicia que o que se está a pagar, que pide deter

Cando Alberto Núñez Feijóo era conselleiro de infraestruturas de Manuel Fraga o seu departamento planificou o groso das cinco autovías de peaxe en sombra titularidade da Xunta, polas que os usuarios non pagan unha peaxe directa senón que a administración paga ás concesionarias polos vehículos que as utilizan. 

Algunhas desas infraestruturas sufriron modificacións durante o seguinte goberno de coalición de PSdeG e BNG, pero o fundamental, o feito de que non as construíu a Xunta cos seus propios orzamentos senón a través dunha concesión, mantívose, e co tempo volveu ser o seu goberno, xa como presidente, quen aceptou renegociar á alza con varias das empresas as súas condicións económicas. Uns acordos que agora o Consello de Contas, o ente fiscalizador das administracións galegas, considera negativos para as arcas públicas. A Xunta está a pagar máis do que debera, di, e reclama que se reduzan eses pagamento para "xerar aforros nos orzamentos públicos por valor de, cando menos, 44 millóns de euros".

Autovías de peaxe en sombra analizadas polo Consello de Contas © Consello de Contas

O informe do Consello de Contas sobre as autovías de peaxe en sombra feito público este xoves analiza o ocorrido coa AG-56 Santiago-Brión, a AG-41 do Salnés, a AG-11 do Barbanza, a AG-31 de Celanova e a AG-55 da Costa da Morte. O ente fiscalizador admite que grazas a realizar esas infraestruturas a través de concesións en épocas nas que a Xunta non dispoñibilidade orzamentaria "foron construídas nuns prazos razoables e presentan un bo nivel de mantemento e calidade do servizo"

A decisión de renegociar a mediados da pasada década tres das cinco concesións incrementou en 205 millóns de euros os pagamentos, e agora Contas recomenda reducilos novamente e aforrar 44 millóns

Porén, engade Contas, "o principal problema é que, con carácter xeral, estas concesións están a resultar caras para a administración". O ente fiscalizador pon o foco na decisión da Xunta, a mediados da pasada década, con Feijóo xa como presidente e Agustín Hernández como conselleiro de Infraestruturas, de renegociar tres das cinco concesións (Salnés, Barbanza e Celanova) "debido a que o tráfico era inferior ao previsto", o que supuxo que "se incrementaron en 205 millóns de euros os pagamentos que se realizan aos concesionarios".

Conclusións do Consello de Contas sobre as autovías de peaxe en sombra que din que a decisión da Xunta "non foi eficiente" xa que podía conseguir o mesmo a menor custo CC-BY-SA Praza Pública

Segundo Contas a Xunta debera intentar que a caída de ingresos polo menor tráfico "fora asumida directamente polos concesionarios e polos bancos financiadores sen achegar, polo tanto, máis fondos públicos", decisión que estaría "en liña con sentenzas do Tribunal Supremo que denegaron a concesionarios, en casos similares, o dereito a recibir máis ingresos pola diminución do tráfico". 

Contas mesmo avalía no seu informe "a posibilidade de que esa falta de renegociación provocase que os concesionarios chegasen a crebar", resultado que tamén considera máis favorable que a decisión tomada pola Xunta. Segundo Contas, ante unha creba das empresas a Xunta "tería que rescatar as concesións e extinguir os contratos", pero mesmo cos custos que iso suporía "este escenario, viable dende o punto de vista orzamentario e xurídico, tamén era economicamente máis vantaxoso que a alternativa de reequilibrio pola que optou a administración galega". 

Así que en resumo Contas conclúe que a modalidade de peaxe en sombra elixida para as autovías elixida por Feijóo como conselleiro ou como presidente, e da que despois renegou, "non foi eficiente xa que se poderían acadar resultados equivalentes a un menor custo". 

Gasto plurianual nas autovías de peaxe en sombra previsto nos Orzamentos da Xunta para 2024, con máis de 530 millóns de euros aínda pendentes de pagamento ata 2040 CC-BY-SA Xunta de Galicia

Segundo os orzamentos que a Xunta vén de presentar ao Parlamento aínda prevé pagar polas autovías ata o remate da última concesión en 2024 máis de 530 millóns de euros

Ante a situación actual, Contas recomenda á Xunta que revise os acordos de reequilibrio coas concesionarias e limite os pagamentos "as cantidades indispensables para asegurar a viabilidade financeira dos contratos". Segundo as súas contas, "existen posibilidades de reducir as tarifas abonadas pola administración e xerar aforros nos orzamentos públicos por valor de, cando menos, 44 millóns de euros".

Segundo os Orzamentos para 2024 que a Xunta vén de presentar no Parlamento, ata 2040, ano de remate da última concesión, o Goberno galego prevé que aínda debe pagarlles máis de 530 millóns de euros.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.