Os narcos, que de forma rutineira manteñen un estrito control sobre os horarios de entrada e de saída da base de Vilagarcía da embarcación Águila do Servizo de Vixilancia Aduaneira, saben desde hai meses que non existe vixilancia. A embarcación, que sufriu unha avaría nos motores que provoca que deban ser substituídos, permanece amarrada no porto desde finais de decembro, segundo puido saber este xornal, á espera da chegada dos novos propulsores e a súa substitución.
Neste tempo, só se viu a presenza da patrulleira da Garda Civil en días concretos (nunca pola noite, agás na acción contra a banda de orixe albanesa que foi detida en Vilanova) na ría, que está desprotexida. Os axentes do servizo efectúan percorridos de prevención por terra, en coches, pero carecen de medios para facelo na auga, moito menos para perseguir a ningunha lancha sospeitosa.
A embarcación de Vixilancia Aduaneira ten os motores avariados e deben ser substituídos
A esta circunstancia únese un segundo problema de gran importancia: a embarcación VAI-II, que opera desde a base de Muros, tamén está parada, e os narcos tamén o saben a través dos seus controladores sobre o terreo. Neste caso, o barco, que forma parte dos que foron construídos na década de 1980 nos estaleiros Viudes, en Catalunya, foi retirado de circulación de forma preventiva despois do achado de fibras de amianto na ponte da embarcación Alcaraván I na súa base de Santander.
Por iso, e como medida preventiva, paralizáronse todas as embarcacións de tipo Alcaraván, que son, de facto, as que protexen toda a costa do Cantábrico, isto é, Ribadeo, Xixón, Santander e Bilbao, ademais da citada de Muros que é do mesmo fabricante. Así o destacou nun comunicado o Sindicato Independente da Axencia Tributaria (SIAT). A propia AEAT asegura que "de momento non houbo ningunha exposición de risco por amianto" e o propio sindicato explica que "en caso de existir, o risco sería baixo".
A partir de agora vanse realizar inspeccións en todas estas embarcacións para comprobar a orixe do amianto e se existiu algún tipo de exposición, e ofrecéronse revisións médicas especializadas aos funcionarios do Alcaraván I e, se fose necesario, ao resto de tripulacións do Cantábrico e de Muros.
A presenza de amianto na patrulleira de Santander mantén amarradas as lanchas de toda a costa do Cantábrico
Neste momento permanecen operativas, ademais dos barcos da Garda Civil, as bases de Aduanas en Vigo e en Marín. O resto da fachada atlántica carece de protección marítima ante a avaría de Vilagarcía e a medida preventiva tomada en Muros. O seguinte buque de Aduanas sería o da Coruña.
Mentres, a SVA segue á espera da renovación e entrega de novas embarcacións que están a piques de estrearse, pero o certo é que neste momento a costa galega está desprotexida.