O salvamento marítimo aos 20 anos do Prestige: o novo plan estatal advirte do aumento do lixo e da redución de hidrocarburos

O novo plan de Salvamento Marítimo pon o foco en todo tipo de emisións contaminantes © Ministerio de Transportes

A planificación do servizo estatal ata 2024 prevé 173 millóns de investimento en renovar remolcadores, equipos electrónicos ou de loita contra a contaminación, adquiridos estes tras o afundimento de 2002 e “próximos ao fin da súa vida útil”

“A causa do accidente do Prestige, o servizo [de Salvamento Marítimo] ten a súa estrutura, medios e coñecementos moi centrados na loita contra as verteduras de hidrocarburos. Na actualidade, as verteduras de hidrocarburos están diminuíndo e no seu lugar aumentan outros riscos sobre os que se ten menos preparación: o transporte de substancias químicas, lixos mariños, incluso emisións procedentes de buques e cambio climático, o que require formación e investimentos para transformar o servizo a medio prazo”. Así analiza o plan estatal de Salvamento Marítimo para o período 2021-24 a situación actual e a evolución prevista para o servizo de cara aos vinte anos do afundimento do Prestige, accidente do que di que condicionou o deseño do servizo nestas dúas últimas décadas. 

O novo plan, aprobado polo Consello de Ministros do pasado 7 de decembro e feito público días despois [aquí o PDF], prevé un investimento nos próximos tres anos de 173 millóns de euros para, entre outras cuestións, renovar remolcadores e outras embarcacións menores, equipos electrónicos e equipos de loita contra a contaminación, dos que di que no caso dos empregados para os hidrocarburos “atópanse próximos ao fin da súa vida útil”.

Medios de Salvamento Marítimo, dependente do Ministerio de Transportes © Ministerio de Transportes

Os plans plurianuais do servizo estatal de Salvamento Marítimo sufriron unha revolución tras o afundimento do Prestige en novembro de 2002, do mesmo xeito que a nivel autonómico a Xunta tamén se dotou de máis medios marítimos e aéreos cos que complementar os dispositivos estatais. O accidente “demostrou”, di o novo plan estatal, que o documento que estaba en vigor naquel momento “non era suficiente para facer fronte a grandes catástrofes marítimas que supuxeran unha gran contaminación, o que motivou a elaboración dunha proposta de actualización”. 

Como medidas máis urxentes adquiríronse catro buques polivalentes, ampliáronse os medios aéreos de detección de contaminación e creáronse novas bases loxísticas de loita contra a contaminación, entre elas unha en Vilar do Colo. E o seguinte plan multiplicou “case por sete” os investimentos do que había vixente no momento do accidente.

O plan sinala como ameazas a “crecente presenza de lixo mariño” e o “aumento de tonelaxe dos buques porta-contedores con variedade de cargas, moitas delas potencialmente perigosas”

Agora, a nova planificación plurianual parte dunha análise actualizada das debilidades, ameazas, fortalezas e oportunidades (DAFO) do servizo. No caso das ameazas, o documento sinala o aumento sostido das emerxencias de rescate de persoas, pero tamén a “crecente presenza de lixo mariño”, o “aumento de tonelaxe dos buques porta-contedores con variedade de cargas, moitas delas potencialmente perigosas” e unha “regulación en materia medioambiental cada vez máis esixente”. Nesa liña, o documento sinala a diminución das verteduras de hidrocarburos e o aumento do lixo e as emisións de gases e aposta por un reforzo do “control das emisións do tráfico marítimo” e “fomentar a vixilancia dos nosos mares como medida de prevención da contaminación mariña e impulso de novas capacidades de resposta ante os lixos mariños”.

Ameazas detectadas no plan de Salvamento Marítimo para o período 2021-2024 © Ministerio de Transportes

Pola súa banda, no apartado de debilidades, o plan sinala que “os equipos de loita contra a contaminación (principalmente os relativos a hidrocarburos) atópanse próximos ao fin da súa vida útil”. Así que o plan di que “renovaranse de maneira paulatina os equipos de loita contra a contaminación de maior antigüidade”, “aumentarase a capacidade de resposta de determinadas unidades marítimas dotándoas de material anticontaminación específico de última xeración” e “valorarase o contar con unidades que teñan capacidade de recoller os lixos mariños, un reto cuxa importancia vai en aumento”.

Segundo o documento, o servizo estatal conta actualmente con 60 quilómetros de cercos de contención de hidrocarburos para portos, costa e alta mar, 17 campás de recolección, 46 separadores de hidrocarburos na superficie do mar ou 11 tanques de transferencia de hidrocarburo.

O documento identifica como unha debilidade do actual dispositivo "a existencia de barcos con máis de 25 anos, así como o aumento significativo da idade media do resto das unidades" e prevé a súa progresiva renovación

En liña co aumento sostido das emerxencias de rescate de persoas que se sinala no apartado de ameazas, o documento tamén advirte como debilidade a “falta de recursos humanos suficientes que permitan responder de forma sostida a tendencia á alza no número de rescates así como os novos retos e servizos prestados”. 

Igualmente, tamén é unha debilidade “a existencia de unidades con máis de 25 anos, así como o aumento significativo da idade media do resto das unidades”, o que “conduce a que a operatividade da flota estea baixando e os custos de mantemento aumenten”. Nesa liña, o groso do investimento de 173 millóns previstos ata 2024 irá destinado á renovación da flota, con 65,4 millóns para remolcadores e algo máis de 30 millóns para o resto de embarcacións. Outros 30 millóns van para a renovación de equipos electrónicos dos Centros de Coordinación de Salvamento (CCS), 20 en todo o Estado dos que en Galicia hai varios, ligados aos portos de Vigo e A Coruña, así como en Fisterra, a cargo este último do denominado dispositivo de separación de tráfico que regula o paso de buques fronte ao cabo e que foi ampliado tras o Prestige.

Investimentos previstos no plan de Salvamento Marítimo para o período 2021-2024 © Ministerio de Transportes

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.