O Supremo rexeita o intento da Xunta de paralizar a multa de 4 millóns polo atraso das depuradoras de Vigo e Ribeira

Inauguración da nova depuradora de Vigo en 2018, 17 anos despois do límite que a UE impuxera en 1991 para garantir o saneamento dos principais núcleos de poboación © Concello de Vigo

A UE sancionou a España con 32 millóns e o Goberno central xa cobrou a parte que considera responsabilidade das comunidades autónomas aplicando un decreto impulsado en 2013 polo popular Montoro

O Goberno central, aplicando un decreto impulsado en 2013 polo ex-ministro popular de Facenda Cristóbal Montoro, xa cobrou os 4 millóns de euros que considera que son responsabilidade da Xunta dentro dos 32 millóns de multa que España tivo que pagar á UE polo atraso no cumprimento da normativa comunitaria de depuración de augas residuais de 1991. O Goberno galego intentou paralizar cautelarmente a parte da multa que lle atribuíu o executivo central pero o Tribunal Supremo rexeitou esa medida cautelar porque considera que a contía non é de tanta relevancia dentro do orzamento total da Xunta, de 11.000 millóns, e remite á resolución xudicial final sobre o conflito.

Reparto da multa da UE que fixo o Goberno central hai un ano entre o resto de administracións que considera responsables © BOE

En 1991 a UE estableceu que en 2000 todas as aglomeracións urbanas de máis de 15.000 habitantes debían tratar as súas augas residuais pero non foi ata 2018 que o Tribunal de Xustiza comezou a multar ao Estado por anos de incumprimentos

En 1991 a Unión Europea aprobou unha Directiva que obrigaba a que as aglomeracións urbanas de máis de 15.000 habitantes contasen con sistemas de tratamento das súas augas residuais “a máis tardar, o 31 de decembro do ano 2000”. Ese requisito non se cumpriu en Vigo ata hai tres anos, cando se inaugurou a nova depuradora, e similares demoras rexistráronse en Ribeira ou Santiago.

En 2011 o Tribunal de Xustiza da UE ratificou os incumprimentos e, tras sucesivos adiamentos, finalmente en 2018 impuxo unha multa inicial de 12 millóns e sucesivas multas coercitivas mentres non se resolvesen os problemas aínda pendentes. O pasado 10 de marzo o Goberno central tomou a decisión de repercutir parte dos 34 millóns de euros que xa levaba pagados por esas sancións nas diversas administracións que considera corresponsables dos atrasos, de xeito que reclamou á Xunta 4 millóns polos atrasos no saneamento de Vigo e Ribeira e, ao tempo, asumiu que a propia Administración Xeral do Estado debía pagar outros 1,6 millóns por Santiago.

O PP chegou a propor en 2014 no seu programa electoral europeo que a UE fose "máis flexible" co incumprimento da normativa de 23 anos antes e non supuxese sancións 

A Xunta recorreu ante o Tribunal Supremo esa decisión do Goberno central e solicitou a paralización cautelar. A cuestión de fondo sobre a parte da multa que lle corresponde pagar ou non a Galicia aínda está pendente de resolverse, pero o Supremo vén de denegar, nun auto do 28 de xaneiro, a paralización cautelar. Faino despois de que o propio Goberno central xa cobrase os 4 millóns aplicando un decreto de 2013 impulsado polo ex-ministro popular de Facenda Cristóbal Montoro para “repercutir as responsabilidades por incumprimento do Dereito da Unión Europea”. 

As autoridades reciben explicacións sobre o funcionamento da nova depuradora de Vigo na súa inauguración en 2018 Dominio Público @mapamagob

Esta norma permite ao Estado deducir ou reter as contías do financiamento que entrega a outras administracións. Menos dun ano despois de aprobarse ese decreto o PP chegou a elevar a proposta electoral para os comicios europeos de 2014 non que se cumprise a normativa europea de depuración senón que a UE fose "máis flexible" co seu incumprimento e non implicase sancións.

O Supremo rexeita a paralización cautelar que pedía a Xunta porque 4 millóns é pouco comparado dos 11.000 millóns do seu orzamento total e porque se finalmente se lle dá a razón sobre o fondo da cuestión o Estado devolveríallos

Agora no seu auto o Supremo rexeita o intento da Xunta de paralizar ese pagamento por varios motivos. Por unha banda, porque considera que non se produce ningún prexuízo permanente xa que se finalmente o tribunal resolve sobre o fondo da cuestión que non é procedente que o Estado repercuta parte da multa en Galicia, deberalle devolver os cartos con “compensacións”, sen que exista o risco que pode haber con outros particulares de que se declare insolvente. 

Tamén rexeita o argumento da Xunta de que a multa suporía “un grave quebranto” nas contas de Augas de Galicia, a entidade á que o Goberno galego atribúe a responsabilidade. O Supremo lembra que a quen o Goberno central deriva esa responsabilidade non é a ese ente paralelo senón á Xunta, “en cuxo orzamento a incidencia das contías reclamadas non presenta unha relevancia que impidan o normal desenvolvemento e prestación dos seus servizos”. Os orzamentos da Xunta para este 2021 superan os 11.000 millóns de euros.

O Supremo tamén analiza que tanto a Xunta como o Goberno central “representan e fan valer intereses públicos”, pero engade que “non pode descoñecerse que a derivación de responsabilidade á Administración autonómica enmárcase na previa esixencia de responsabilidade ao Estado polo incumprimento do dereito comunitario con carácter xeral, o que pon de manifesto a prevalencia do interese público representado polo Estado”. Por iso, prima “a inmediata executividade da decisión administrativa adoptada e a presunción de validez de que a mesma está investida”.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.