Grial en Praza

  • Galego na escola. Feitos e procuras. Derrubando valados (1963-1976)

    A lingua galega só chegaba á porta das escolas, pero as escolas impoñían os valados da españolización, aínda moi fortes anos despois da desaparición biolóxica do franquismo. A partir de 1975 recomezouse a propoñer a necesidade de incorporar a lingua galega ao espazo social, dándolle lexitimidade, e por iso, apuntando igualmente á necesidade da súa incorporación ao sistema educativo, baixo o reclamo Galego na escola. Antón Costa debulla a loita polo ensino en galego nos últimos anos da ditadura.

  • A síndrome do impostor no neofalante

    Falo galego orgulloso de falalo. Porque era a miña lingua mesmo antes de eu sabelo ou recoñecelo. Son neofalante, e, xa que logo, o meu galego é imperfecto. Porén, é meu. E, como me dixo un bo amigo, o único galego malo é o galego non falado.

  • As orixes de Zeltia

    O estudo da historia é sempre unha magnífica fonte de aprendizaxe e, por suposto, a historia da farmacia non é ningunha excepción. Con estas premisas realízase o presente estudo onde se analizan as orixes de Zeltia, buque insignia da industria farmacéutica galega. Unha empresa que nace tras a fractura do Instituto Bio-Químico Miguel Servet e nun contexto social e político extraordinariamente complexo: o final da Guerra Civil española e o comezo da Segunda Guerra Mundial.

  • Trinta e cinco anos de Literatura Infantil e Xuvenil en Galicia

    Hai 35 anos botou a andar a Asociación Galega do Libro Infantil e Xuvenil (Gálix), un sector que gozou durante varias décadas dunha boa saúde económica, excelentes cifras de publicación e venda e unha calidade recoñecida en certames e con traducións a outras linguas. Porén, a LIX enfróntase agora ao reto dunha infancia e mocidade galegofalante en devalo. Miguel Alonso Diz reflexiona sobre o pasado, presente e futuro da literatura infantil e xuvenil en Galicia neste texto publicado no número 242 de Grial

  • Catro anos da pandemia

    En 2024, cumpridos os catro anos desde o inicio dun desastre para a saúde pública a nivel mundial, facemos unha reflexión. A pandemia conseguiu transformar a sociedade, causar dano á nosa saúde. Seguimos a preguntarnos que se fixo mal e que se podería mellorar para cando a seguinte pandemia faga a súa aparición.

  • ParanoIA

    A Intelixencia Artificial está presente cada día nos medios de comunicación. Moitas veces de forma equivocada, esaxerada ou mesmo distópica. Isto é moi negativo, xa que provoca desinformación, deformación da realidade e, o que é peor, unha alarma innecesaria, que ademais pode distraernos do que si é real e xa ocorre agora. Debemos centrarnos en abordar os riscos reais e actuais da IA, en lugar de alarmar a sociedade con futuros escenarios apocalípticos. Regular a IA dun modo racional, definir normas éticas con sentido común e deseñar e aplicar protocolos de seguridade rigorosos, é unha parte importante do camiño a seguir. Un texto de Senén Barro e Alberto Bugarín publicado orixinalmente en Grial