Xa son tres as grandes concesións de bus da Xunta rescindidas por insuficientes

Unha das novas marquesinas que está a instalar a Xunta por toda Galicia e ámbitos territoriais das tres concesións reformadas agora tras a gran reestruturación de liñas de 2020 CC-BY-SA Imaxe: Xunta de Galicia - Montaxe: Praza Pública

O Goberno galego, que presentara a gran reforma de liñas de 2020 como un "éxito", reformulará os contratos Lugo-Ferrol e Barbanza-Santiago tras facer o mesmo co A Coruña-Lugo, de novo en mans de Arriva tras melloralo con máis cartos públicos

A finais de 2020 a Xunta culminou unha gran reestruturación do transporte público por estrada en autobús obrigada por unha condena do Tribunal Supremo que censurara que esa renovación non se acometera en 2010, cando o Goberno de Feijóo prorrogara o anterior e obsoleto esquema de concesións. Catro anos despois desa reorganización, que a Xunta presentou como un "caso de éxito", tres das súas principais concesións, que debían durar dez anos, xa se demostraron insuficientes e os seus contratos veñen de ser rescindidos de mutuo acordo entre a Xunta e as empresas adxudicatarias: Arriva no caso das concesións A Coruña-Lugo-A Mariña e Lugo-Ferrol-Ortigueira, e Monbus na que articula O Barbanza e comunica esa comarca con Santiago. 

A primeira desas concesións volveuna gañar Arriva nun concurso público no que a Xunta mellorou os servizos achegando máis cartos públicos. O mesmo que fará coas outras dúas concesións, que nada impide que volvan ser adxudicadas ás mesmas empresas se presentan as mellores ofertas.

Autobuses de Arriva na Coruña © Arriva

A Coruña-Lugo en 70 minutos

No caso da primeira concesión rescindida, a denominada XG635 A Coruña-Lugo-A Mariña con anexos, fora adxudicada a Autos Carballo, do grupo Arriva, pero hai un ano a Xunta admitiu que estaba a resultar "inviable" porque ela mesma calculara mal as previsións económicas do servizo. Así que rescindiu o contrato de mutuo acordo coa empresa en convocou un novo concurso con máis cartos públicos que volveu gañar Arriva, por diante doutras ofertas de Monbus e Alsa. Nese concurso a Xunta aproveitou para mellorar os servizos e creou buses directos A Coruña-Lugo cada dúas horas durante todo o día e cun tempo de viaxe de 70 minutos.

Lugo-Ferrol en 90 minutos

Na liña Lugo-Ferrol súmanse agora dous servizos diarios directos por sentido cunha única parada nas Pontes e 90 minutos de duración

Algo similar quere facer agora a Xunta coa concesión XG843 A Coruña-Ferrol-Ortigueira-Viveiro-Vilalba-Lugo con anexos, tamén ata agora en mans de Autos Carballo-Arriva. Rescindida igualmente de mutuo acordo, o Goberno galego vén de sacar a información pública o novo contrato co anuncio de que haberá catro novos servizos diarios directos entre Lugo e Ferrol, dous por sentido e día, cunha única parada nas Pontes, que tardarán 90 minutos. 

A nova concesión durará 5 anos, ata o momento no que deberan rematar o resto de concesións renovadas en 2019-20, pero pode ser prorrogada. E como no caso da concesión A Coruña-Lugo, a empresa que viña prestando o servizo seguirá a facelo ata que se adxudique o novo contrato, sen que nada impida que este vaia parar novamente a Autos Carballo-Arriva.

Plano xeral da concesión Ferrol-Lugo con anexos CC-BY-SA Xunta de Galicia

Un ano de espera no Barbanza

No Barbanza, con múltiples incidencias, a Xunta anunciou hai un ano que rescindiría o contrato a Monbus, o que non fixo ata febreiro, pero aínda non convocou o novo concurso polo que os servizos seguen a ser prestados pola mesma empresa

A terceira concesión que renovará a Xunta será a XG847, que articula a comarca do Barbanza e esta con Santiago. Foi adxudicada a unha unión temporal de empresas controlada polo grupo Monbus e desde o comezo do seu funcionamento foron constantes a protestas da cidadanía por incumprimentos nos servizos. Hai agora un ano a Xunta comunicou aos alcaldes da comarca a súa intención de rescindir o contrato. Pero este paso non foi feito público de forma oficial ata o 21 de maio, hai un mes. Foi nese momento cando a Xunta publicou o que realmente é unha "resolución por mutuo acordo" do contrato asinada o pasado febreiro pola directora xeral de Mobilidade, Judit Fontela, e o propio Raúl López, presidente de Monbus, como representante da concesionaria. 

A resolución contempla que a mesma concesionaria seguirá a prestar o servizo mentres non se adxudique o novo contrato. Pero neste caso, a diferenza do paso agora dado coa concesión Lugo-Ferrol, a Xunta aínda non someteu a información pública as novas condicións do contrato para o Barbanza. Despois, novamente, nada impedirá que Monbus poida facerse con el cunhas condicións económicas melloradas. 

Resolución de mutuo acordo da concesión do Barbanza, que segue a prestar Monbus mentres a Xunta non convoque un novo concurso CC-BY-SA Praza Pública

Ademais desta concesión no Barbanza, Monbus fíxose co control de gran parte do resto de concesións, con presenza en 49 das 127 totais, entre elas a máis importante, a XG817 que conecta as principais cidades da Galicia atlántica e enlaza tamén con Lugo e Fisterra. Nela un sentenza do Tribunal Superior de Xustiza de Galicia (TSXG) revelou que a Xunta permitiu que a concesionaria incumprise condicións durante meses tras a súa adxudicación. 

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.