12 anos despois de velos "obsoletos" a Xunta 'renova' os helicópteros de salvamento, que tamén loitarán contra incendios

Feijóo nunha imaxe de arquivo cun dos dous helicópteros de salvamento que en 2011 decidiu vender para lograr outros "máis modernos" pero que aínda agora serán renovados © Conchi Paz

En 2005 Fraga mercou dous aparatos que en 2011 Feijóo decidiu vender para conseguir outros "máis modernos", pero seguiu alugando os mesmos á mesma empresa operadora, que agora os substituirá por outros de 2009 e 2010

Doce anos despois de que en 2011 Feijóo decidise vender os dous helicópteros de salvamento marítimo mercados por Fraga en 2005 para así facerse con outros "máis modernos e con máis prestacións" é aínda agora cando a Xunta concreta aquel anuncio. 

A Consellería do Mar vén de rematar, tras a revisión e o visto e prace da documentación e á espera só de formalizar a adxudicación, o concurso público para renovar por outros catro anos, prorrogables un máis, a operación do servizo de rescate, que seguirá en mans da mesma empresa, Avincis, antes denominada Babcock e antes Inaer. Pero xa non empregará os dous Sikorsky de 2005 que en 2011 a Xunta vía "obsoletos" senón dous AugustaWestland fabricados en 2009 e 2010 con mellores prestacións e que agora tamén terán que colaborar cando a Xunta así o requira na loita contra os incendios forestais.

Os dous helicópteros actuais de salvamento da Xunta, con base en Vigo e Viveiro CC-BY-SA Xunta de Galicia

Foi tras o accidente do Prestige cando en 2005 a Xunta de Manuel Fraga mercou por 27 millóns de euros dous helicópteros Sikorsky S-76C+ para o servizo galego de Salvamento Marítimo. Os aparatos, Pesca 1 con base en Vigo e Pesca 2 en Celeiro, eran propiedade da Xunta pero esta subcontratou a súa operación e o seu persoal a unha empresa privada, Inaer, á que pagaba uns 7,5 millóns de euros ao ano. En 2011 o daquela presidente Feijóo anunciou a súa decisión de vendelos e pasar a subcontratar por completo todo o servizo, tamén os aparatos, para así aspirar a modelos alugados "máis modernos e con máis prestacións".

O Goberno galego chegou a presentar como "obsoletos" os helicópteros que quería vender nun procedemento que consistiu en que a empresa que prestase o servizo nos seguintes cinco anos continuase empregando os mesmos aparatos xa da súa propiedade. Despois deses cinco anos a Xunta quedaría libre de alugar outros aparatos mellores a outra empresa. Pero o que pasou foi que a mesma empresa, Inaer, despois mercada por Babcock e agora denominada Avincis, seguiu operando ata agora, alugándollos á Xunta, os mesmos dous helicópteros de 2005.

Naquel longo proceso de venda de 2011-2012, e tras varias modificacións irregulares do contrato constatadas polo Consello de Contas, o Goberno galego vendeulle a Inaer os dous aparatos por 13 millóns de euros, a metade do que custaran sete anos antes. Grazas a eses cartos obtidos da venda a Xunta logrou rebaixar o importe anual pola operación do servizo dos 7,5 millóns anteriores a 6,1 millóns. 

En 2017, ao rematar o contrato no que a empresa tiña que manter os mesmos aparatos, o concurso convocado para renovar o servizo quedou inicialmente deserto e a Xunta, tras consultar a empresas do sector, tivo que aumentar o seu importe para que acabase igualmente en mans de Inaer, única concursante, que ese ano foi adquirida pola británica Babcock. E os helicópteros que ofertou e cos que seguiu a operar o servizo foron exactamente os mesmos dous que lle vendera a Xunta, en contra da suposta mellora que se obtería que defendera en 2011 o propio Feijóo. 

Nese novo contrato o custo de operar o servizo, xa sen o desconto pola venda dos aparatos, aumentou a 8,25 millóns ao ano. E malia que ese seguinte contrato remataría en 2021, cando a Xunta podía convocar un novo concurso, nese ano decidiu prorrogar coa mesma empresa polo mesmo importe outros dous anos máis, ata o próximo 31 de outubro.

Recomendación de mellora da instrución dos pilotos logo de que en 2019 o 'Pesca 1' case tivese un accidente na ría de Vigo © CIAIAC

Hai dous anos Aviación Civil recomendou que a empresa "mellore a formación" dos seus pilotos logo de que o 'Pesca 1' case tivese un accidente na ría de Vigo

Durante ese último contrato que agora remata a Xunta, segundo o seu presidente Alfonso Rueda, impuxo á empresa, agora denominada Avincis, seis penalizacións por incumprimentos do servizo que sumaron 200.000 euros. Ademais, Aviación Civil recomendoulle que "mellore a formación" dos seus pilotos tras case chocar contra o mar na ría de Vigo en 2019 durante un voo nocturno de adestramento no que piloto e copiloto tiveron “un exceso de confianza nos automatismos”.

Avincis, herdeira de Babcock e Inaer, que controla o sector, presentou a única oferta, sen ningún tipo de rebaixa, no concurso para os próximos catro anos que agora vén de culminar

Agora, no novo concurso que vén de culminar, a Xunta esixiu que os aparatos a alugar durante os próximos anos fosen distintos, para o que fixou características técnicas que xa non podían ser cumpridas polos Sikorsky de 2005. 

De feito, os pregos de condicións foron deseñados tendo en conta as prestacións e custo dos helicópteros AugustaWestland 139 que emprega o servizo de salvamento marítimo estatal (Sasemar), tamén subcontratado a Avincis. E ese modelo exacto, con aparatos fabricados en 2009 e 2010, foi o que ofreceu Avincis. Fíxoo cunha oferta na que non rebaixou nin un céntimo os 44,8 millóns de euros de fixados pola Xunta como gasto máximo en catro anos. E como foi a única empresa que se presentou ao concurso -algo habitual nun sector altamente especializado- ese é finalmente o importe da nova contratación ata 2027, que pode chegar aos 58 millóns se se conta tamén a posible prórroga dun ano máis e o posible aumento de horas de voo.

Única oferta presentada ao concurso para renovar os helicópteros de salvamento da Xunta, de Avincis, empresa que xa os opera e que non rebaixou nin un céntimo o prezo de saída CC-BY-SA Praza Pública

Así, e á marxe das diversas melloras no servizo que se foron implantando durante as dúas últimas décadas, ata 2012 subcontratar o salvamento marítimo cos helicópteros Sikorsky propiedade da Xunta supuña un custo duns 7,5 millóns de euros ao ano, que se baixou a 6,1 millóns ata 2017 grazas ao obtido pola venda dos aparatos e volveu aumentar a 8,25 millóns no último contrato para agora acadar os 11 millóns ao ano durante os próximos catro ou cinco anos.

O novo contrato engade ás misións a realizar pola adxudicataria a de colaborar contra o lume nos montes e esixe persoal con formación e habilitación nese eido

Ademais, o novo contrato tamén trae novidades canto ás "misións a realizar", agora tamén ampliadas á loita contra os incendios forestais. En anteriores concursos os pregos recollían un total de sete misións: salvamento en mar e terra, control pesqueiro e da contaminación, colaboración coas emerxencias sanitarias do 061, “outros voos de vixilancia e recoñecemento” ordenados pola Consellería do Mar, colaboración co servizo de salvamento marítimo estatal, colaboración con outros servizos das administracións e “outros servizos aéreos acordados pola Consellería do Mar”.

O novo contrato engade como nova misión a realizar a de axudar na loita contra os incendios, non contemplada en contratos anteriores CC-BY-SA Praza Pública

Pero o novo concurso que agora culmina engadiu expresamente un novo tipo de misións: “Colaborar e cooperar, en situacións excepcionais de emerxencia e así o considere a Consellería do mar, cos dispositivos aéreos despregados pola Xunta de Galicia na loita contra os incendios forestais”. Os pregos esixen que “un membro do persoal que adscriba a empresa adxudicataria a este contrato deberá contar coa habilitación e formación necesaria para desempeñar labores de coordinación de operacións na loita contra os incendios forestais desde o aire”, requisito que a Xunta permitirá que se comece a cumprir tres meses despois da sinatura do novo contrato, prevista para as próximas semanas.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.