A incerteza arrodea a pechada estación de buses de Vigo e a histórica de Lugo pola indefinición da Xunta

A antiga estación de autobuses de Vigo en 2015, cando aínda estaba aberta CC-BY-SA Roi González Villa

Na primavera de 2021 a Xunta abría en Santiago a nova estación de autobuses da cidade nun edificio contiguo á estación ferroviaria. O complexo foi presentado como estación intermodal malia non existir coordinación ningunha entre ambos medios de transporte, tal e como admitiron as autoridades na propia inauguración.

A de Santiago é a única das operacións para xuntar as terminais de bus e tren nas principais cidades galegas onde estaban afastadas na que a Xunta actuou con celeridade sobre o destino da antiga estación, en cuxo terreo constrúe a ampliación do complexo de San Caetano

Cando a nova estación comezou a funcionar á beira das brañas do Sar a Xunta xa tiña definido o destino da vella: albergar novos edificios de San Caetano, a sede central do Goberno galego, situada ao carón. Así, poucos meses despois principiaban as obras de demolición e actualmente avanza a bo ritmo a construción dos novos módulos do complexo administrativo.

A de Compostela é, ata o momento, a única das actuacións para xuntar as terminais de bus e tren nas principais cidades galegas onde estaban afastadas -todas agás Pontevedra e Ferrol- na que a Xunta actuou con celeridade sobre o destino das antigas estacións. Na banda contraria sitúase a de Vigo, pechada dende decembro de 2022, e tamén a de Lugo, que encara a recta final tras operar ás portas da Muralla dende comezos da década de 1970 sen apenas melloras nin adaptacións aos tempos. Mentres, en Ourense a demolición da vella terminal tamén foi áxil, pero non así a construción e apertura no lugar dunha das residencia para maiores doadas pola Fundación Amancio Ortega.

Recreación divulgada pola Xunta en 2020 para o seu proxecto de "centro interxeracional" na antiga estación de autobuses de Vigo CC-BY-SA Xunta

O caso vigués volveu á actualidade nos últimos días pola degradación da estación clausurada cando os servizos de autobuses pasaron a operar na tamén presentada como intermodal de Urzáiz, a coñecida popularmente como Vialia polo centro comercial que alberga. O edificio da avenida de Madrid, impulsado e inaugurado polo Goberno tripartito do socialista Fernando González Laxe en 1989, virou nestes dous anos en acubillo para persoas sen fogar mentres a deterioración da infraestrutura non cesa.

A antiga estación viguesa virou en acubillo para persoas sen fogar. A Xunta vén de decidir valala "para evitar entradas non autorizadas" catro anos despois de anunciar que a transformaría nun "centro interxeracional" e mentres o Concello defende recuperar o terreo e dedicalo a zonas verdes

No medio do enésimo conflito entre o Concello e a Xunta -o goberno local sostén que a propiedade do terreo debería reverter no consistorio, que o cedeu especificamente para usalo como estación de autobuses-, a principios de xaneiro Abel Caballero esixía ao Goberno galego actuar sobre a situación de "abandono" do edificio mentres dependa del. Este pasado xoves a Xunta anunciaba que "vai valar o recinto da antiga estación" para "previr accidentes e evitar entradas non autorizadas"

Este peche implica, de entrada, a expulsión das persoas sen fogar que se refuxian alí. Para o BNG local é "indecente que a única medida que adopte o Goberno de Rueda sexa pechar a estación sen atender antes as persoas en situación de exclusión social", cara ás que reprocha "insensibilidade" do Concello. Ao tempo, o Goberno galego di estar "analizando as posibilidades de uso da antiga estación", onde chegou a anunciar en 2020 un "centro interxeracional" con servizos como centro de día, escola infantil ou espazo sociocultural. O Concello sostén que o novo PXOM prevé no lugar unha ampla zona verde e espazos dedicados ao deporte.

Recreación publicada pola Xunta en 2019 para presentar o seu plan dunha "gran praza" nos terreos da actual estación de autobuses de Lugo CC-BY-SA Xunta

Bandazos para a degradada estación lucense

No caso lucense a degradación por desuso da de seu degradada estación de autobuses aínda non comezou, porque segue aberta e funcionando. Así continuará ata que culminen os traballos en marcha da parte destinada aos autobuses no complexo intermodal que Adif e Xunta erguen nos terreos da actual estación ferroviaria. Atendendo ás previsións de ambas administracións, a apertura da nova estación chegará entre finais deste ano e comezos de 2026.

En Lugo a Xunta chegou a presentar un plan para demoler a estación e crear no lugar unha praza con diversos servizos. Antes das municipais comezou a recuar entre peticións do PP local e agora inclínase por manter o edificio con usos por definir e a parada dalgúns autobuses

Como en Vigo, tamén en Lugo a Xunta asegurou ter un plan para a vella estación de autobuses. Así, en 2019 a daquela conselleira de Infraestruturas asegurara que o plan era "demoler as instalacións da estación" e, no seu lugar, "habilitar unha nova praza pública con zonas de paseo, mobiliario urbano, parque infantil, zonas verdes e unha parada de autobús" que "servise como intercambiador e dende o que habilitar un bus lanzadeira á estación intermodal".

Pero en 2023, en vésperas das eleccións municipais, a candidata do PP na cidade asegurou que o partido na cidade era partidario de manter o vello edificio, en liña coa demanda dunha asociación de comerciantes. A Xunta asegurou asumir a petición de Elena Candia e "ratificou" que "o edificio actual continuará con servizos de autobuses interurbanos" e "como intercambiador de transporte". Este venres o xornal El Progreso avanza que a demolición do edificio foi xa desbotada e que a Xunta bosquexa un polo momento indefinido plan para mantelo con outros usos combinados cunha parada para algúns autobuses.

A estación de autobuses de Lugo foi inaugurada nos anos 70 e funciona dende aquela sen apenas melloras CC-BY-NC-SA Praza.gal

Estes precedentes de indefinición acompañan tamén como pano de fondo un reto semellante na cidade da Coruña, onde tamén pechará a vella estación de autobuses en canto culminen as obras da intermodal, o que como en Lugo está previsto para 2026. A alcaldesa da cidade, a socialista Inés Rey, é partidaria de aproveitar o privilexiado terreo para zonas verdes, pero a solución tamén dependerá, neste caso, dunha negociación coa Xunta do PP en vésperas electorais.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.