"Existía un perigo previsible" que Adif non evitou: o seguro de Renfe presenta outra peritaxe de Angrois a días de comezar o xuízo

Manifestación das vítimas de Angrois ao seu remate no Obradoiro o pasado 24 de xullo CC-BY-SA Praza Pública

“A posibilidade dun accidente era dun descarrilamento cada ano”, insiste un informe encargado pola aseguradora, interesada en que Adif comparta responsabilidades co maquinista para repartir as indemnizacións ás vítimas

A poucos días de que o mércores 5 de outubro comece na Cidade da Cultura o xuízo oral polo accidente de Angrois ocorrido hai máis de nove anos, no que están acusados o maquinista do tren Alvia e un antigo director de Seguridade na Circulación de Adif pola morte de 80 persoas e lesións a outras 144, varias partes veñen de presentar ampliacións ou actualizacións de peritaxes impulsadas por elas mesmas durante a longa instrución do caso. Entre eses documentos hai un informe encargado pola aseguradora de Renfe, QBE, a dous expertos internacionais que insisten en que na curva de Angrois “existía un perigo previsible e un risco non tolerable de conformidade coa normativa aplicable” cunha “posibilidade de que se producise un accidente” de “arredor dun descarrilamento cada ano”.

QBE sería a aseguradora que debería asumir as millonarias indemnizacións do accidente (máis de 50 millóns de euros, en parte xa adiantados) se o maquinista do tren, Francisco José Garzón, é o único condenado polo despiste que sufriu ao non frear antes da curva de Angrois. Por iso convénlle que a xustiza considere culpable parcial ou total do accidente ao outro acusado, Andrés Cortabitarte, por non avaliar e paliar correctamente desde o seu cargo de Adif o risco que existía no lugar do accidente, o que suporía que a indemnización tería que ser asumida tamén pola aseguradora desa outra empresa pública, Allianz.

Conclusións da peritaxe entregada pola aseguradora de Renfe, QBE, a poucos días do comezo do xuízo de Angrois CC-BY-SA Praza Pública

Tanto o xuíz instrutor como o fiscal, nas súas decisións de levar xa o caso a xuízo, deron por suficientes os indicios e probas recompilados durante a investigación de que Adif, e nomeadamente Cortabitarte, non avaliou correctamente o risco de Angrois. A esas probas e peritaxes previas engádese agora o informe achegado por QBE e asinado polos expertos ferroviarios internacionais Frans Heijnen e James Catmur, que xa en 2016, durante a instrución do caso, se pronunciaran en similar liña e que agora veñen de ofrecer unhas conclusións actualizadas, semellantes ás que xa expuxo no seu momento o perito máis independente do caso, designado polo xulgado instrutor.

Os expertos din que “non existen evidencias de que se avaliara o impacto sobre a seguridade da desconexión do sistema de seguridade" en 2012, o que "incrementou o risco de descarrilamento cun factor 10"

Os expertos da aseguradora de Renfe sinalan que “Adif tiña a obriga de realizar unha avaliación de riscos” na liña de alta velocidade entre Ourense e Santiago “tanto na fase de deseño e construción” como de “manter un rexistro de perigos actualizado durante toda a vida do sistema”. Porén, engaden, “a avaliación de riscos realizada por Adif durante a construción [da liña] presenta graves deficiencias e non cumpre” coa normativa comunitaria, ao igual que “tampouco se mantivo o procedemento de xestión de riscos esixido pola normativa de aplicación tras a posta en servizo”. 

Como consecuencia, din, “non existen evidencias de que se avaliara o impacto sobre a seguridade da desconexión do sistema [de seguridade] embarcado ERTMS autorizada en xuño de 2012”, decisión tomada por Cortabitarte a petición de Renfe que segundo os expertos “incrementou o risco de descarrilamento cun factor 10”.

O perito Frans Heijnen, un dos que asina o informe agora presentado por QBE, primeiro pola dereita inspeccionando as vías de Angrois ao comezo da instrución do accidente CC-BY-SA Praza Pública - Sumario Xudicial

Ante esa actuación de Adif, di a peritaxe, “non existía ningún sistema que evitara o fallo humano nin reducira as consecuencias en caso de fallo” malia que si “existían varias alternativas que reducirían o risco a niveis aceptables”, medidas como as que se tomaron despois do accidente.

As novas peritaxes engádense a un caso que suma un cento de tomos e máis de 50.000 páxinas e que a partir do 5 de outubro será xulgado na Cidade da Cultura durante preto dun ano

Fronte á peritaxe agora presentada pola aseguradora de Renfe, durante a instrución tamén Adif entregou os seus propios informes asegurando que cumprira en todo momento a normativa existente e que toda a responsabilidade era do maquinista. E contra eses informes de Adif vén de presentar tamén agora novas peritaxes o avogado do maquinista, entre elas unha dunha experta en erros humanos que insiste en que o do maquinista era previsible e debía ser paliado.

Toda esta nova documentación engádese agora, a poucos días do comezo do xuízo, ao cento de tomos con máis de 50.000 páxinas que acumulou a instrución. Agora será a xuíza titular do xulgado do Penal 2 de Santiago, María Elena Fernández Currás, quen a partir do 5 de outubro e durante preto dun ano escoitará por boca dos expertos as súas consideracións e ditará sentenza.

Plano da organización do xuízo de Angrois que se celebrará na Cidade da Cultura CC-BY-SA Xunta de Galicia

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.