Seguridade fragmentada pero responsabilidade única do maquinista: o ex-cargo de Adif nega ser culpable do accidente de Angrois

O ex-director de Seguridade na Circulación de Adif acusado do accidente de Angrois, Andrés Cortabitarte, co maquinista ao fondo na primeira xornada do xuízo o pasado 5 de outubro © Óscar Corral

Andrés Cortabitarte asegura que a liña Ourense-Santiago era “cen por cen segura” e ninguén tiña que paliar o risco dun erro do maquinista máis que o maquinista

Houbo 80 persoas mortas e 144 feridas, pero a liña de alta velocidade Ourense-Santiago era “cen por cen segura”. Así respondeu este xoves o ex-director de Seguridade na Circulación de Adif, Andrés Cortabitarte, ao fiscal na súa declaración no xuízo como acusado polo accidente de Angrois. 

Foi unha comparecencia na que fixo ver que o único elemento inseguro da liña fora o despiste do maquinista do Alvia, pero que nada na normativa obrigaba ao seu departamento a prever ou paliar semellante erro humano xa que as responsabilidades están moi fragmentadas entre Adif e as diversas empresas que participan na construción e validación dunha liña ferroviaria. Era o propio maquinista o único responsable de evitar o seu propio erro, veu dicir.

Andrés Cortabitarte durante a súa declaración deste xoves CC-BY-SA Praza Pública

A declaración este xoves de Cortabitarte, igual que a do maquinista o pasado xoves, non se apartou da prevista auto-exculpación habitual en calquera acusado dun delito, nos seus casos de homicidios por imprudencias profesionais graves. A vía que seguiu Cortabitarte para facelo foi a de declarar que el non tiña nin as competencias nin a responsabilidade de avaliar e paliar o risco previsible que había na curva de Angrois dun exceso de velocidade por erro humano.

Cortabitarte deu a entender que a súa era unha supervisión formal e non de contido das análises de riscos que facían as empresas de avaliación independente, que no caso da liña Ourense-Santiago non incluíra a curva de Angrois

Ese risco debía ser previsto e paliado pola empresa que deseñou e instalou o sistema de seguridade da liña Ourense-Santiago, Dimetronic-Siemens, dixo, e detectado ou corrixido por un avaliador ou consultora independente encargada de supervisar o traballo da primeira empresa, Ineco. Porén, durante a instrución da causa a consultora independente, Ineco, xa aclarou que só avaliara o treito de nova construción da liña de alta velocidade, que remataba xusto antes da curva de Angrois, porque iso fora o que lle encargara Adif. 

Que xusto a continuación a liña de alta velocidade empalmase cunha liña convencional cunha curva que obrigaba a frear a 80 quilómetros por hora era algo que quedara fóra do contrato da consultora independente. Segundo Cortabitarte, tamén fóra da responsabilidade que o seu departamento tiña de validar a liña de alta velocidade.

Andrés Cortabitarte entrando a declarar este xoves acompañado do seu avogado CC-BY-SA Praza Pública

Pero por outra banda Cortabitarte veu dicir que o seu departamento, a Dirección de Seguridade na Circulación, non atendía nese eido a cuestións de seguridade senón que só comprobaba que o procedemento de supervisión por parte da consultora independente se adecuara á normativa europea de normalización de procedementos denominada Cenelec. 

A validación de Cortabitarte do sistema de seguridade (subsistema de control, mando e sinalización) era un control formal e non de contido, segundo deu a entender, porque "non entendemos de ordenadores". E non entraba en como ese subsistema de control, mando e sinalización podía relacionarse cos outros subsistemas da liña, o da electrificación e o da vía, aínda que ese último tivese influencia na seguridade porque o propio deseño da liña implica unhas velocidades máximas a respectar.

Ademais, engadiu Cortabitarte, por riba del a súa autorización e a do resto de subsistemas emitidas por outros departamentos de Adif debían ser integradas polo Ministerio de Fomento que era o que finalmente autorizaba a posta en servizo da liña. Non había obriga, dixo, de realizar unha avaliación global ou integral da seguridade de toda a operación ferroviaria, como no seu momento asegurou durante a instrución a Axencia Ferroviaria Europea.

Un tren Alvia como o accidentado pasa pola curva de Angrois, punto onde enlaza a liña de alta velocidade Ourense-Santiago coa liña convencional CC-BY-SA Praza Pública

Describiu así este xoves Cortabitarte un panorama de varios subsistemas, departamentos, empresas, treitos de liñas de alta velocidade ou convencional que amosan unha fragmentación da responsabilidade que durante a instrución da causa dificultou identificar en que punto do proceso fallara a detección ou actuación contra un erro humano previsible como o que ocorreu. 

Cortabitarte dixo que "sen lugar a dúbidas" debía ser o maquinista quen controlase o risco dun erro humano como que sufriu, ao que o fiscal respondeu que “se iso fose efectivo non estariamos aquí"

Aínda así xuíz instrutor, Audiencia da Coruña e Axencia Ferroviaria Europea coincidiron en que finalmente esa era unha competencia da Dirección de Seguridade na Circulación, con Cortabitarte á fronte, polo que este xoves máis alá de amosar a fragmentación das responsabilidades en materia de seguridade o acusado esforzouse en deitar a culpa final no maquinista.

Cortabitarte foi preguntado polo fiscal de xeito directo se debía ser o propio maquinista quen controlase un risco de exceso de velocidade por erro humano, ao que o ex-cargo de Adif respondeu que “sen lugar a dúbidas”. Isto é, que a persoa que cometa un erro humano debe ser a responsable de prever o seu propio erro, o que levou o fiscal a valorar que “se iso fose efectivo non estariamos aquí e non teriamos este accidente”.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.