Os “erros non subsanables” no transporte escolar, último tropezo da Xunta tras décadas de ilegalidades no sector dos buses

Unha parada de autobús sen usuarios renovada no rural galego o pasado ano CC-BY-SA Xunta de Galicia

Galicia conta cunha décima parte dos autobuses do Estado repartidos entre empresas de dispar tamaño que teñen nos colexios a fonte máis estable de ingresos

A anulación por parte da Consellería de Educación do concurso de 40 millóns de euros ao ano para a metade do transporte escolar de Galicia polos “erros non subsanables” que tiña é o último dunha longa serie de irregularidades e ilegalidades no sector dos autobuses admitidas pola propia Xunta ou constatadas pola xustiza, o Consello de Contas ou os reguladores de Competencia. Un sector que en Galicia é máis potente que no resto do Estado e que conta con empresas de dispar tamaño que teñen nos colexios a súa fonte máis estable de ingresos.

Autobuses de transporte escolar nas proximidades dun colexio do rural ourensán, nunha imaxe de arquivo da Xunta Dominio Público Xunta de Galicia

Antes da reestruturación do transporte por estrada que a Xunta iniciou obrigada por unha sentenza do Tribunal Supremo de 2016, o Goberno galego gastaba uns 120 millóns de euros ao ano en máis de 2.000 contratos distintos de transporte escolar para que 5.000 liñas desprazasen a diario a máis de 90.000 rapazas e rapaces de todos os niveis educativos. Fronte a esas cifras, a Xunta destinaba 44 millóns a subvencionar as liñas regulares de autobús que non se poden manter só cos ingresos dos billetes. 

Os 120 millóns ao ano supuñan o 21,6% do gasto público en transporte escolar de todo o Estado, e case multiplicaba por cinco os 25 millóns ao ano de custe en Andalucía, con tres veces máis superficie que Galicia. Iso explica en parte o feito de que os 4.000 autobuses rexistrados en Galicia sexan case unha décima parte de todos os existentes a nivel estatal, malia que por poboación, superficie ou Produto Interior Bruto o país supoña só o 5%.

O Consello de Contas constatou como sucesivos gobernos galegos prorrogaron durante décadas contratos escolares incumprindo “os principios esenciais da contratación administrativa (publicidade, concurrencia, igualdade e non discriminación)”

Esa importancia do sector dos autobuses en xeral e do transporte escolar en particular, reflectida no Plan de Transporte Público de Galicia, é froito da dispersión poboacional galega, segundo constatou en 2007, no seu único informe específico sobre a materia, o Consello de Contas. Naquela análise Contas sinalou como as empresas que xa viñan prestando os servizos escolares ata os anos 90 resultaron sucesivamente beneficiarias de prórrogas e procedementos de contratación negociados autorizados pola Consellería de Educación que as perpetuaron nesas liñas incumprindo os sucesivos gobernos galegos “os principios esenciais da contratación administrativa (publicidade, concurrencia, igualdade e non discriminación)”

En 2007 o Consello de Contas denunciou no seu único informe específico sobre o sector todo tipo de irregularidades no xeito en que se viñan prorrogando e negociando os contratos de transporte escolar CC-BY-SA Praza Pública

Esa situación mantívose nos anos seguintes e en 2009, cando chegaban á súa fin numerosas concesións de liñas regulares, o novo Goberno galego encabezado por Feijóo impulsou -coa abstención do PSdeG que non fora quen de reformular o sistema durante o seu mandato- unha lei para prorrogalas por outros dez anos ligándoas a unha rebaixa por parte das empresas dun 7% na factura do transporte escolar.

A prórroga xeral de concesións aprobada en 2009 por Feijóo foi anulada en 2016 polo Supremo e a reestruturación do sector a que se viu obrigada a Xunta comezou ao ano seguinte cunha rechamante folga na que patronal e sindicatos foron da man

A Comisión Nacional dos Mercados e da Competencia (CNMC) advertiu de que a prórroga vulneraba a normativa europea que limitaba a duración dos contratos sen que se volvesen realizar novos concursos públicos, pero a Xunta rexeitou esa visión. Acabou sendo condenada en 2016 polo Tribunal Supremo, que anulou as prórrogas, o que o Goberno galego presentou como unha oportunidade para unha reestruturación xeral das liñas. Ese proceso duraría finalmente máis tempo que a prórroga anulada pola xustiza e no seu comezo en 2017 viviu unha rechamante folga na que a patronal marcou o ritmo da man dos sindicatos en contra dos cambios planificados pola Xunta, que deixaban no aire o persoal que historicamente viña prestando os servizos.

Autobuses parados na estación da Coruña durante a folga de 2017 CC-BY-NC-SA CIG

O novo modelo creou novos servizos de transporte á demanda, reduciu o número de concesións de transporte regular (que remataron de implantarse o pasado decembro cun total de 3.100 liñas en toda Galicia) e vinculou a elas as liñas de transporte escolar de cada zona, con autobuses compartidos por estudantado e pasaxe xeral.

Ese tipo de transporte compartido, dependente da Consellería de Infraestruturas e Mobilidade, acabou integrando o 53% das liñas escolares, servizo cuxos ingresos estables permiten compensar as perdas que poidan xeran os servizos regulares. Pero o restante 47% do transporte escolar seguiu prestándose a través de servizos exclusivos, dependentes aínda da Consellería de Educación, que agora admite que o concurso chamado a simplificar ese eido, reducindo a disparidade de contratos existentes ata agora a 57 lotes, foi mal deseñado, con “erros non subsanables”.

Tras non investigar varias denuncias sobre posibles acordos entre as grandes do sector, a Xunta vén de multar con 150.000 euros a tres pequenas empresas por intentar amañar dous contratos de bus escolar de 32.000 con ofertas pactadas entre elas

Se Educación, que rexeitou responder ás preguntas deste medio sobre como deseñou o concurso, non chega a tempo de culminar un novo procedemento antes do comezo do próximo curso escolar, podería acabar prorrogando novamente os contratos xa existentes para garantir que se siga prestando o servizo. Pero nos últimos anos non todo foron prórrogas e á espera de culminar a reestruturación do transporte por estrada en Galicia foron sacándose a concurso por duracións limitadas diversos servizos. Nun deles, para dar servizo a varias liñas de transporte escolar no curso 2018-19 por 500.000 euros, a Comisión Galega da Competencia da Xunta vén de multar a tres pequenas empresas con 150.000 euros por considerar que intentaron amañar dous lotes daquel concurso por importe de 32.000 euros pactando entre elas as súas ofertas.

Fragmento da sanción de Competencia na que reflicte que as tres empresas de autobuses que supostamente competían entre si presentaron as súas ofertas na mesma oficina de correos con poucos minutos entre elas CC-BY-SA Praza Pública

Fronte a esa actuación sancionadora contra esas pequenas compañías por poñerse de acordo para intentar gañar ese concurso escolar de reducido importe, a Xunta desbotou sequera pedir a Competencia que investigase as denuncias que a CIG formulou contra unha ducia de empresas ás que acusou de evitar loitar entre elas para repartirse o maior concurso da reestruturación das liñas regulares, de 237 millóns de euros durante dez anos. Dividido en 29 lotes, o sindicato chamou a atención sobre o feito de que dúas das grandes como Monbus e Alsa concorreron xuntas en catro lotes e evitaron competir entre elas noutros dez.

Nesa reestruturación xeral do transporte regular a xustiza tamén estableceu que outra das grandes do sector, Arriva, deu á Xunta datos erróneos cos que se desfixo de persoal que traballaba para ela e que intentou que fose asumido por outra pequena empresa que lograra gañar en concurso liñas que viña prestando a multinacional.

A Xunta di carecer de persoal especializado e vén recorrendo a consultoras externas para xestionar o sector do transporte

Para facer fronte a todas estas circunstancias nun sector con tantos intereses cruzados e fragmentado (en Galicia hai catro federacións de asociacións de empresas: Anetra, Fegabús, Transgacar e Fegatravi) a Xunta vén recorrendo a sucesivos contratos de consultoría externa pola súa declarada falta de persoal especializado na materia nas consellerías tanto de Infraestruturas e Mobilidade como na de Educación, na que seguiu quedando a xestión da metade dos servizos escolares e a supervisión da outra metade xestionada polo outro departamento. Unha área de Mobilidade que é das máis inestables do Goberno galego, na que foi durante anos subdirector xeral de Transporte quen despois se puxo á fronte de Fegatravi, e que presenta carencias materiais e de persoal en diversos eidos.

Tras este historial de conflitos e irregularidades, Educación anula agora o concurso para a metade do transporte escolar porque entre outras cuestións admite que os seus pregos de condicións “xeran unha confusión considerable”. Unha convocatoria do concurso e a súa posterior anulación que asina o secretario xeral de Educación, Manuel Vila, que antes de ascender a postos políticos en diversas consellerías foi, entre 1996 e 2002, xefe do servizo que xestiona os servizos educativos complementarios, como o do transporte escolar.

Vehículos de transporte escolar no Courel e fragmento da resolución na que Educación frea a contratación CC-BY-NC-SA Praza Pública

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.