"Que che pidan perdón repara": o presidente de vítimas de Angrois salienta no xuízo os atrancos para achar as causas do sinistro

Jesús Domínguez, presidente da plataforma de vítimas do Alvia, no centro da imaxe este martes ao entrar no xuízo polo accidente CC-BY-SA Praza Pública

Jesús Domínguez relata a dor dos afectados por “saber que era evitable, aínda que non houbese intención”, ao que a xuíza contesta que “todo o que non é intencionado é evitable”

O xuízo polo accidente de Angrois do 24 de xullo de 2013 rexistrou este martes a comparecencia do presidente da plataforma de vítimas do sinistro, Jesús Domínguez. Na súa declaración salientou as dificultades que tiveron para pescudar nas causas e achegar á instrución xudicial documentación relevante que a administración ou empresas públicas mantiñan oculta

Tamén agradeceu as reiteradas peticións de perdón que fixo nestes dez anos o maquinista do tren ás vítimas, fronte á actuación da administración e do outro acusado polo xuízo, un ex-director de seguridade de Adif, que din non ter ningunha responsabilidade nas eivas de seguridade que presentaba a liña de alta velocidade Ourense-Santiago.

Jesús Dómínguez, nunha imaxe de arquivo durante unha intervención no Congreso dos Deputados Dominio Público Congreso dos Deputados

Durante a súa declaración Domínguez relatou o que viviu no accidente e as secuelas físicas que lle deixou, cuestións que nestes anos mantivo nun segundo plano nas súas declaracións públicas, nas que primou a análise das cuestións técnicas do sinistro. Este ocorreu cando tiña 41 anos, mentres viaxaba por vacacións coa súa muller e dúas sobriñas de Madrid a Santiago. Xusto antes de descarrilar o Alvia el levantárase para coller as maletas e cando o tren envorcou saíu despedido e acabou debaixo dun vagón, cunha perna esnaquizada e outras lesións por todo o corpo. Estivo hospitalizado dous meses, de baixa dous anos e realizáronlle inicialmente 16 operacións cirúrxicas e, tras unha caída hai dous anos pola debilidade que ten na perna, outras dúas novas intervencións.

Domínguez contou que decidira viaxar en tren “porque o consideras o transporte máis seguro”, e que tras o accidente non era quen de comprender como sucedera, que por un despiste dun maquinista puidese descarrilar un tren de alta velocidade. “O primeiro que fixen ao chegar a casa foi entrar na web de Adif e ver que sistema de seguridade había”, dixo, para relatar como despois pasou a integrarse na plataforma de vítimas do sinistro, cuxo traballo foi clave para achegar á causa diversa documentación relevante que a administración, Adif ou Renfe non achegaran antes.

Jesús Dómínguez, nunha imaxe de arquivo durante unha intervención ante o Parlamento Europeo CC-BY-SA Praza Pública

O presidente da plataforma fai ver que as ocultacións e demoras da administración na investigación do accidente "forman parte do dano" que sofren as vítimas

“Vivimos cousas que forman parte do dano”, dixo o comparecente en referencia ás ocultacións e demoras de documentos, ao tempo que salientou diversas achegas realizadas pola plataforma durante a instrución. Ao seu ver, a actuación da administración incrementou a dor das vítimas con cuestións como “que catro anos despois aparezan os dosieres de seguridade e as análises de risco porque xente de Adif nos pasa unhas actas e non porque a empresa pública achegase esa documentación por iniciativa propia. “Ao mellor estamos equivocados, pero pensamos que tiñamos que axudar a saber todo o que ocorrera”. Foi nese punto cando a xuíza o interrompeu dicíndolle que por estar incorporadas xa todas esas cuestións ao sumario non debía seguir falando delas. 

O avogado da plataforma de vítimas preguntou tamén a Domínguez se polo seu coñecemento do caso considera que o accidente era evitable e en que lle afectou iso, ao que respondeu que lle doe “saber que era evitable, aínda que non houbese ningunha intención”. Nese punto volveu intervir a xuíza para comentar que “todo o que non é intencionado é evitable”, lembrando así que tanto o maquinista como o ex-cargo de Adif están acusados por imprudencia, non por intencionalidade.

Vista xeral da sala no primeiro día do xuízo polo accidente de Angrois CC-BY-SA Praza Pública

A defensa do maquinista preguntou polas súas peticións de perdón ás vítimas, que Domínguez agradeceu, para asentar outro dos posibles atenuantes que beneficiarían a ese acusado

Domínguez tamén foi interrogado pola defensa do maquinista, que lle preguntou polas sucesivas peticións de perdón que este fixo ás vítimas do accidente e se iso contribuíu a diminuír os efectos psicolóxicos do accidente. Unha pregunta orientada a asentar outro dos posibles atenuantes que beneficiarían o seu defendido, o de reparación do dano causado. “Evidente está moi ben”, dixo Domínguez, para quen “que che pidan perdón e se recoñezan os feitos repara a calquera, na vida cotiá tamén”. Nese sentido, o único perdón pedido desde a administración chegou en 2018, por boca do daquela ministro socialista José Luis Ábalos, que o fixo "no nome deste Goberno", que chegou moito despois do sinistro e das ocultacións máis relevantes na súa investigación.

Grazas ás socias e socios editamos un xornal plural

As socias e socios de Praza.gal son esenciais para editarmos cada día un xornal plural. Dende moi pouco a túa achega económica pode axudarnos a soster e ampliar a nosa redacción e, así, a contarmos máis, mellor e sen cancelas.